קמפוס אלי”ע
מרכז לימודי וטיפולי לצוותים מקצועיים והורים לילדים עם לקות ראייה או עיוורון
אליע רואה חשיבות רבה בעידוד מקצועיות, הרחבת הידע והחשיפה של הקהל הרחב והמקצועי לטיפול בילדים עם לקויות ראייה או עיוורון , מספקת מענה טיפולי ורגשי להורים לילדים עם לקויות ראייה או עיוורון, שירות מותאם, הוליסטי ומקצועי גם מחוץ למסגרות אלי”ע.
ליצירת קשר: גילי-ה פייגה-מנהלת הדרכה ופתוח giliya@eliya.org.il
- סרטים מקצועיים
- מערכת ראייה ולקויות ראייה נפוצות
- השלכות לקות ראייה על התפקוד
- מאמרים מקצועיים
- הדרכה אינטרנטית
- הכשרה מקצועית
- לומדת הדרכה מקצועית
-
קווים מנחים לתכנית עבודה שנתית
עבור הצוות החינוכי והמקצועי באלי"ע - הערכות ראייה תפקודיות
-
ספריה מונגשת
הבסיס לעשייה שלנו באלי”ע היא ההבנה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבוע בהם מלידה. סוכני החקירה הראשונים הם החושים “הקרובים” מגע, טעם, ריח, אח”כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי.
לכל אלו התינוק זקוק כאשר הוא מחפש תשובות בשלב מוקדם מאד בחייו..
החוש המוביל במתן תשובות אלו הוא חוש הראייה.
אנה שיינר, פיזיותרפיסטית התפתחותית , מנהלת סניף רחובות : “אתגרים בהתפתחות מוטורית אצל ילדים.”
80% מהלמידה הקרובה נעשת ע”י ראייה. ולכן בהעדר או כאשר יש לקות ראייה אנו צופים לפגיעה בלמידה. חוש הראייה הוא החוש המארגן. אנחנו שומעים משהו – מסובבים את הראש כדי לראות, מריחים משהו – מביטים מאיפה מגיע הריח, נוגעים במשהו ומייד רוצים לראות במה נגענו. כאשר חוש הראיה נפגע נרצה לעודד חושים אחרים כדי לאפשר למידה.
פרו’ קנט קזלו, מנהל מקצועי באלי”ע: “אבני דרך בהתפתחות מערכת ראייה”
ישנם מספר אבני דרך בהתנהגות וויזואלית בשנה-שנתיים הראשונות של חיינו.
למה כדאי לשים לב ומתי כדאי לפנות לרפואת עניים או בדיקה אופטומטרית.
חן שמעוני, גננת סניף באר שבע: “למידה פעילה”
למידה פעילה היא שיטת לימוד שמטרתה לאפשר לילד ללמוד מתוך הפעילות שלו עצמו, באמצעות תהליך של סקירה, חקירה והשוואה של חפצים מהסביבה הקרובה והמיידית. המטרה שלנו היא לעזור לילדים לרכוש מיומנויות שאינם רוכשים באופן ספונטני בשל לקות הראייה.
מיכל קופלוביץ’-בונה, קלינאית תקשורת: “שפה ותקשורת”
תקשורת היא הבסיס לקיומנו בעולם ומהווה תשתית להתפתחות בכלל ולשפה בפרט. התקשורת הכרחית מהרגע הראשון בו תינוק נולד. קשר עין מהווה בסיס משמעותי עבור התפתחות התקשורת ומאפשר להורה להרגיש את היווצרות התקשורת עם התינוק.
הודיה נבון, מרפאה בעיסוק: “התפתחות המשחק”
המשחק הוא העיסוק המרכזי של ילדים. מהווה פעילות יסודית ומהותית ובעל השפעה חשובה ומשמעותית להתפתחות הילד וכן להתפתחותו העתידית. המשחק הינו מקור להנאה , מידע ולמידה עבור הילד ומשפיע על כל תחומי ההתפתחות; שפה, מוטוריקה, יכולות חברתיות, תפקוד רגשי ועוד. ילדים עם לקויות ראייה או עיוורון אינם יוצאים מן הכלל בחשיבות המשחק על התפתחותם אך לעומת ילדים עם ראייה תקינה, הם אינם מקבלים גירויים מהסביבה באותו האופן ועל כן פעמים רבות נראה עיכוב במיומנויות ובאיכות המשחק שלהם.
- חינוך גופני ומשחקי פנאי וספורט לילדים עם לקות ראייה או עיוורון
- משחקים בגיל הרך ובילדות
- ראייה תלת ממדית וראיית עומק: במה הם שונים
- משחקים מותאמים לילדים עם לקות ראייה או עם עיוורון
- עיצוב הסביבה החינוכית בגן לילדים עם לקויות ראייה
- היבטים שונים של הכרת תרחישים בקרב ילדים עם עיוורון או לקות ראייה בהשוואה לילדים עם ראייה תקינה
- שימוש בעדשות מגע בגיל הרך
- דגשים במהלך העבודה הטיפולית עם ילדים עם לקויות ראייה או עם עיוורון
- "בעיות ראייה" וליקויי למידה
- רפלקסים פרימיטיבים מה הם?
- חוברת קשר עין - מיומנויות תקשורת ושפה
- התערבות תנועתית בסביבת המים על ההתפתחות התנועתית של פעוטות עם לקות ראיה או עיוורון. מעקב חדות ראייה אצל ילדי אלי"ע
- ליקויים נפוצים בשפה ותקשורת ודרכי טיפול בילדים עם לקות ראייה או עיוורון
- בדיקות ראייה לגיל הרך
- تطور اللعب والألعاب المكیفة للاطفال (في مرحلة الطفولة المبكرة) الذین یعانون من اعاقة بصریة أو العمى
- מודעות לקלינאיות תקשורת בזמן מגפת הקורונה
- סקירה עולמית בנושא התערבות מוקדמת לילדים עם לקות ראייה או עיוורון בגיל הרך
- סיפור מקרה
- בדיקות ראייה לגיל הרך
- מחושך לאור – שיפור תפקודי הראייה בקרב ילדים עם לקות ראייה
- עקרונות יישומיים לפעילות גופנית, שחייה וטיפול בבריכה לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון
- אור כחול: מה זה והאם הוא מזיק לנו ולעיניים שלנו?
- פיזיותרפיה בראייה אחרת: דגשים לטיפול פיזיותרפיה בילדים עם לקויות ראייה ועיוורון
פיתוח הכשרה והכשרה מקצועית , עמותת אלי”ע
הבסיס לעשייה שלנו הוא ההבנה העמוקה שמראה משפיע על כל תחומי ההתפתחות, הוא החוש המארגן שדוחף אותנו להתחבר לסביבה, מעורר סקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית והתנהגותית.
אלי”ע רואה חשיבות רבה בקידום ופיתוחם המקצועי של העמותה ועובדיה, על מנת לספק שירותים מקצועיים, איכותיים וחדשניים, לקידום ילדים עם עיוורון ולקויות ראייה.
למידע נוסף, הרצאות והדרכות ניתן ליצור קשר עם מנהלת ההדרכה והפיתוח: יעל ראוך yael@eliya.org.il
באתר תוכלו למצוא מידע רב כגון סרטונים מקצועיים, מאמרים, הרצאות מוקלטות, רעיונות וחוברות הדרכה פרקטית ועוד..
המערך המקצועי באלי”ע:
- מנהל מקצועי – פרופ ‘קנת קזלו, בעל תואר שני בפסיכולוגיה ותואר דוקטור באופטומטריה עם התמחות באימון חזותי ובאופטומטריה לילדים. ניהל בשיתוף את המרפאה לאימון חזותי באוניברסיטת בר אילן
- מנהלת הדרכה ופיתוח – יעל ראוך,
- מדריכת ראייה ארגונית ורכזות תחום ומדריכות בתחומי הליבה של אלי”ע.
קידום הידע וההכשרה של אנשי הצוות מתבסס הן על הכוונה והדרכה ארגונית פנימית לאורך השנה והן על קורסים חיצוניים והכשרה תוך התאמה לתפקיד ולצורך. ההדרכה והלמידה מתמקדים בנושאים המהווים את ליבת הפעילות שלנו בעמותה, בראש ובראשונה תחום התפתחות הראייה וכן בנושאים נוספים כגון: אבחנות והערכות, פעילויות והתאמות הנדרשות לילדים לקויי ראייה, טכנולוגיה מסייעת, ברייל, התמצאות וניידות, אכילה, שפה ותקשורת ועוד.
-
מטרת הלומדה לאפשר לקהל הרחב ולאנשי צוות אלי”ע, ללמוד ולהכיר את לקויות הראייה הנפוצות, השפעות הלקות על התפתחות הילד וכן את שיטות ודרכי העבודה המרכזיות עם ילדים עם לקות ראייה או עם עיוורון.
הלומדה פותחה על סמך ידע מקצועי וניסיון מעשי שנצברו באלי”ע.
הפרקים בלומדה:
– שלבי התפתחות מערכת הראייה.
– אנטומיה של העין ולקויות ראייה שכיחות.
– השלכות הלקות על התפקוד וכליים יישומים לעבודה שיקומית עם ילדים עם לקות ראייה.
– כללי עבודה ובטיחות בגן אלי”ע.
הלומדה פותחה בשיתוף פעולה עם HIT המכון הטכנולוגי חולון. תודה מיוחדת לנטשה קרסקין עבור תרומתה לפיתוח לומדת ההדרכה לעמותת אלי”ע במקצועיות, סבלנות ואכפתיות גדולה.
עובדי ומתנדבי העמותה
- תיאום ציפיות–
עבור ילדים חדשים: עם קליטת הילד בגן, תיערך פגישה עם ההורים.
לפגישה שתי מטרות עיקריות:
א. לשמוע מההורים על הילד ועל האופן בו הם מצפים לראות את התקדמותו בחודשים הקרובים, בתחומים השונים. קיים שאלון שבנינו לאחרונה ויכול לסייע.
ב. לתת מענה לשאלות של ההורים לגבי הגן והטיפול שילדם יקבל.
עבור ילדים ממשיכים: תתקיים פגישה כנ”ל קרוב ככול האפשר לתחילת שנת הלימודים במטרה לשמוע מההורים את הציפיות שלהם מהשנה הקרובה.
בפגישה זו ישתתפו : גננת, עו”ס ומנהלת סניף(בהתאם לצורך).
- תכנית התערבות ראשונית-
לאחר תקופת הסתגלות ראשונית והתאמת הציוד לילד, צוות מקצועות הבריאות יעריך את תפקודו של הילד בתחומים השונים, יבנה עבורו תכנית התערבות ראשונית וידריך את הגננת והסייעות בכיתת הגן הרלבנטית.
- אבחונים והערכות –
עד 1.10 לילדים ממשיכים ועד 1.11 לילדים חדשים, צוות מקצועות הבריאות יעבירו לכל ילד אבחון והערכה בהתאם לנדרש. גננות יעבירו הערכות ראיה לילדים חדשים. סיכום מספרי ומילולי ייכתב בתיק האישי של הילד. - פגישת צוות בנושא הראייה–
הגננת תעדכן את צוות מקצועות הבריאות במצב הראייה של הילדים בגן ובדגשים שנובעים מכך בטיפול בילד. - בניית תל”א-
תל”א מוכנה עד 1.11 ילדים ממשיכים ו 15.11 עבור ילדים חדשים .
באחריות הגננת לארגן פגישה עם צוות מקצועות הבריאות בה יסוכם הידע שנאסף על הילד מההערכות והאבחונים. כל אשת מקצוע תציג את המטרות שלה, בהתאם ל- GAS, ויחד נבנה לילד תל”א המורכבת מ-1-4 מטרות השתתפותיות. (participation – מטרות פונקציונליות שבאות מתוך סדר היום של הילד ומשפחתו אשר השגתן תתרום לשיפור ההשתתפות של הילד בחיי המשפחה והקהילה. השגת מטרות אלו מערבת בד”כ מספר תחומים ומספר מטפלים).
בישיבה זו יסוכם באיזה תחומים הילד זקוק לטיפול פרטני, קבוצתי, על ידי מי ובערך באיזו תדירות.
- העברת התל”א לסייעות-
הגננת תעביר לסייעות את התל”א וצוות מקצועות הבריאות ימשיך וידריך את הסייעת בטיפול בילד.
הצגת התל”א להורים-
החל מנובמבר מקיימים פגישות עם ההורים בהשתתפות הגננת, עו”ס ועל פי צורך, נציגה ממקצועות הבריאות. מציגים בפני ההורים את התל”א. (ניתן לשקול לשלוח להורים את התל”א מראש על מנת שיבואו מוכנים לפגישה) בסוף הפגישה ההורים מקבלים העתק מהתל”א.
- פגישות מעקב, סינכרון וחשיבה לצוות המטפלים-
אחת לשבוע יתקיים מפגש של הגננת, העו”ס וצוות מקצועות הבריאות של הגן. בכל מפגש נדון על ילד אחד או שניים. נברר איפה הילד עומד מבחינת התחומים השונים בתוכנית, מה השאלות שעולות בטיפול ועוד.
- מעקב שגרתי של הגננות-
הגננת עוקבת אחר התקדמות התוכנית. הסייעות מצטרפות, על פי הצורך, לטיפולים של צוות מקצועות הבריאות על מנת לקבל הדרכה לטיפול. טיפול משותף של שניים או יותר מאנשי הצוות יתקיימו לעיתים לפי הצורך.
תהליך מעקב ובקרה אחר הטיפול ומטרות העבודה עם הילד יערך ע”י הגננת או המדריכה בחודש פברואר.
- הערכות חינוכית–
החל מסוף ינואר ועד מרץ הגננות והצוות המקצועי כותב הערכות חינוכיות- תפקודיות עבור הילדים שמסיימים באותה שנה (עבור ועדת השמה). הערכות יכתבו בשפה המובנת להורים.
עד סוף יוני יכתבו הערכות חינוכיות גם עבור הילדים הממשיכים ובמידת הצורך יעודכנו ההערכות עבור הילדים העוזבים.
- אבחונים והערכות חוזרות-
עד סוף יולי צוות מקצועות הבריאות יעביר לכל הילדים אבחון חוזר. הגננות יעבירו אבחון ראייה חוזר וכתיבת מטרות עבודה לילדים ממשיכים. סיכום מספרי ומילולי ייכתב בתיק האישי של הילד. - פגישה עם ההורים לסיכום השנה–
פגישה עם ההורים לסיכום השנה (עוזבים ונשארים) בהשתתפות: מנהלת סניף, גננת, עו”ס וצוות מקצועות הבריאות (בהתאם לצורך). ההורים מקבלים את ההערכה החינוכית ונמסרות להם המלצות הצוות לגבי השנה הבאה. - דוחות סיכום של צוות מקצועות הבריאות–
דוחות מקצועיים ייכתבו על כל ילד ויצורפו להערכה החינוכית וסיכום עבור ההורים.
ילדים ופעוטות עם לקות ראייה או עיוורון נפגשים פעמים רבות עם אנשי מקצוע שאינם מכירים את תחום לקות הראייה ומתקשים לתת להם את המענה הייחודי לו הם זקוקים.
חלק מרכזי בעבודת אלי”ע מוקדש לטיפול באבחון, קידום וליווי של ילדים עם לקות ראייה או עיוורון, והקבלה למסגרות לפתיחה של קמפוס אלי”ע שייתן מענה כוללני ומותאם. קירבה והצפת הידע המקצועי של אלי”ע בקרב אנשי מקצוע מתחומי החינוך, מקצועות הבריאות והרפואה, עשויות לקדם את הנגישות למידע ואת הידע והניסיון המקצועי שאלי”ע צברה במהלך 42 שנות פעילות ולהפיצו בקרב אנשי מקצוע.
הערכות ראייה תפקודית:
אלי”ע פועלת בהתמדה לפיתוח שיתופי פעולה על מנת לסייע לכלל הילדים עם לקויות ראייה ועיוורון לצמוח בהתאם ליכולותיהם הייחודיות. אנו דוגלים בשיטה טיפולית מותאמת לצרכים של כל ילד וילדה, תוך הרחבה, חיזוק וטיפוח יכולות להשתלבות בחברה. אנו מאמינים במתן מענה ייעודי למשפחות הילדים, באופן שיאפשר להם לקדם ולהוביל את ילדיהם בצורה מיטבית.
ההתערבות טיפולית, טיפול והדרכת המשפחה יתחילו לאחר שהילד עם לקות ראייה או עיוורון ייבדק ויועלת עילת ראיה.
על מנת לתת מענה לילדים מחוץ למסגרות אלי”ע אנו מציעים במסגרות קמפוס אלי”ע הערכות ראייה תפקודיות.
הערכת ראייה תפקודית
מטרת ההערכה היא לבצע מיפוי של תפקודי הראייה התפקודית של הילד תוך התייחסות ליכולותיו החזותיות במצבים יומיומיים לצורך למידה חזותית, מיקוד ראייה, סריקה, פענוח.
המידע שמתקבל בהערכה הוא כלי משמעותי להמשך למידה וחשיבה על תחום הראייה והתאמתה לילד.
ההערכה מתבצעת על ידי מדריכות ראייה מנוסות לילדים עם לקות ראייה/עיוורון, בעלות תעודת CV מוכרת למאבחנים התפקודיים.
ההורים יקבלו בסיום התהליך משוב שיכלול הסבר מה משמעות לקות הראייה, מהן השלכותיה ואיך מומלץ לפעול ולהמשיך.
הערכת הראייה מתבצעת על ידי מדריכות הראייה של קמפוס אלי”ע, כחלק מקונספט קמפוס על פי מדריכת הראייה של אלי”ע.
במקרה של שאלה נוספת או בקשה לעבודה משותפת מול הקמפוס ניתן לפנות לגילי-ה פייגה-מנהלת הדרכה ופתוח giliya@eliya.org.il
קריאת ספרים בגיל הרך היא הרבה מעבר לפעילות נעימה עם ההורה מדובר באבן יסוד להתפתחות השפה, הקוגניציה והקשר הרגשי. תינוקות לומדים את העולם דרך הקריאה המשותפת, דרך הדפדוף, ההאזנה, ההתבוננות באיורים והקול המנחם של ההורה.
אבל מה קורה כשהילד אינו רואה?
עבור פעוטות עם עיוורון, חוויית הקריאה – שהיא כל כך בסיסית עבור רוב הילדים – כמעט ואינה נגישה.
למרבה הצער, הורים רבים נוטים לוותר על קריאה עם ילדם העיוור, בין אם מתוך קושי, חשש או חוסר ידע. כתוצאה מכך, ילדים אלה עלולים לפספס לא רק את חדוות הסיפור, אלא גם מרכיבים קריטיים בהתפתחות מוקדמת: הבנה של שפה, מגע, מושגים, ואף היכרות עם הברייל.
מדוע זה כל כך חשוב?
לילדים עם עיוורון חוש המישוש הוא שער עיקרי להבנת הסביבה. הם חוקרים באמצעות מגע בודקים מרקמים, משווים בין גדלים, ממששים צורות ומפנימים משמעות. מגע תופס אצלם מקום של ראייה, והוא מהווה כלי מרכזי לבניית שפה, לתקשורת ולהתפתחות רגשית.
מחקרים מראים כי תינוקות עם עיוורון נוטים לחקור את עולמם דרך מגע יותר מאשר דרך שמיעה. בנוסף, נמצא כי מהירות קריאת ברייל גבוהה יותר אצל מי שעיוור מלידה, מה שמחזק את החשיבות שבחשיפה מוקדמת לחומרי קריאה מותאמים כבר בגיל הרך.
בעולם של ילדים רואים, הספר נמצא בכל מקום: על המדף, בטלוויזיה, בגני הילדים ובידיהם של ההורים. עבור ילד עם עיוורון, הסביבה האוריינית הזו אינה נגישה מאליה. וכשהקריאה לא נתפסת כפעולה יומיומית ומשמעותית – קשה יותר לפתח בה עניין טבעי לאורך זמן.
הפתרון של אלי”ע: ספרייה חווייתית ומותאמת
באלי”ע זיהו את הפער ויצרנו מענה.
פרויקט חדשני ויצירתי הוקם כדי להנגיש את חוויית הספר לפעוטות עם עיוורון או לקות ראייה.
הספרים בפרויקט מותאמים במיוחד לגיל הרך, וכוללים לא רק טקסט מותאם (כגון ברייל או הדפס מוגדל), אלא גם המחשות מוחשיות, בובות קטנות, חפצים, מרקמים מגוונים וטקסטורות המזמינות מגע. כל ספר נבחר בקפידה ומותאם כך שיעורר עניין, סקרנות ולמידה דרך חוויית קריאה חושית משולבת.
מטרת הפרויקט אינה רק ללמד את הילד לקרוא אלא להכניס אותו לעולם הסיפורים, לעורר סקרנות, לפתח שיח עם ההורה ולעצב את הדרך לקריאה וכתיבה בעתיד.
לקראת חג הפסח יצרנו הגדה ראשונה מסוגה
כחלק מהפרויקט, נוצרה לקראת חג הפסח הגדה מונגשת לפעוטות עם עיוורון – הכוללת תכנים נגישים, המחשות מובלטות וחוויית קריאה אינטראקטיבית. ההגדה מאפשרת לכל ילד, ללא קשר למגבלה, לחוות את סיפור החג ולהרגיש חלק מהשיח התרבותי והמשפחתי. עוד על ההגדה ולהורדה בחינם.
הספרים שנגישים בקצות האצבעות פותחים את הלב והעולם כולו.
אלי”ע תמשיך לפתח את המיזם, להרחיב את היצע הספרים, ולהנגיש חוויות קריאה נוספות לכל ילד וילדה – כי לכל אחד מגיע לגעת בסיפור.