נכתב ע”י: פרופ’ קנט קזלו , מנהל מקצועי של עמותת אלי”ע, אופטומטריסט התפתחותי.
רקע כללי
לבקנות היא מחלה מולדת תורשתית, המתאפיינת בחסר מלא או חלקי של פיגמנט (חומר צבעוני הקרוי מלנין) המופיע בעור, בשער ובעיניים. קיימים שני סוגים עיקריים ללבקנות; לבקנות עינית (העדר פיגמנט רק בעין) ולבקנות כללית (בכל הגוף). תופעות נלוות ללבקנות הן רגישות יתר לאור, ניסטגמוס (ריצוד של העיניים) ולעיתים עין עצלה. במידה והלבקנות היא כללית, קיים סיכון גבוה יותר לסרטן העור ולכוויות שמש. יש לציין שלמעט השפעות על הראייה וחשיפה לשמש, ללבקנות אין השפעות אחרות והיא אינה פוגעת בהתפתחות גופנית או קוגניטיבית.
השפעה וויזואלית
התפתחות מערכת הראייה בתקופה העוברית תלויה מאד בחומר מלנין החיוני להתפתחות הרשתית והקשתית. הרשתית ממוקמת בחלק הפנימי של העין, מורכבת מתאים (קולטנים) וסיבי עצב- תפקידם לקלוט את קרני האור ולהעביר מסר חשמלי למוח. הקשתית מווסתת את כמות האור הנכנס ותורמת לחדות הראייה. חוסר במלנין מוביל לפגיעה בהתפתחות של הרשתית והקשתית באופן תקין ולכן יש ירידה באיכות הראייה.
השפעות אפשריות של חוסר במלנין:
- רגישות יתר לאור (פוטופוביה) ירידה בחדות הראייה בשל אופן הפיזור האור בעין.
- ירידה בחדות הראייה (טשטוש) בשל חוסר בשלות בהתפתחות מרכז הראייה הברורה בעין – הפוביה.
- ניסטגמוס (ריצוד של העין) שגם תורמת לירידה בחדות הראייה.
- ירידה בתקשורת בין העין למוח בשל שינוי בארגון סיבי עצב הראייה בדרכו מהעין למוח ולכן שינוי במסר שהמוח מקבל מהעיניים.
- תת-התפתחות של ראש עצב הראייה בתוך העין.
גנטיקה
לבקנות כללית (OCA) בדרך כלל מועברת בתורשה באופן רצסיבי משני ההורים, כלומר ההורים אינם לבקנים בעצמם אלא נשאים של הגן למחלה. לבקנות עינית (OC) מועברת גם היא בתורשה, נפוצה יותר בקרב גברים מאשר נשים. קיימים סוגי לבקנות נוספים אך הם נדירים יותר.
התמודדות וטיפול
- ככל, שימוש באמצעי הגנה מהשמש לשמירה על עור הגוף והעניים.
- חשוב להשתמש במשקפי שמש / משקפיים מתכהים לצורך שמירה על העין ומניעת סנוור.
- בחירה נכונה של מקום ישיבה בגן למניעת סנוור וניצול הראייה באופן מיטבי.
- עידוד קשר עין עם הסביבה היות וקשר זה מושפע מהירידה בחדות ראייה והיכולת לכוון את המבט.
- שימוש בניגודיות (קונטרסט) בצבעים היות ויחד עם הירידה בחדות ראייה יש גם ירידה ברגישות לניגודיות.
- פיתוח ועידוד מיומנות ראייה תוך התייחסות למאפייני הניסטגמוס (הריצוד). עקיבה אחר חפצים בתנועה, מציאת המנח הנכון לטובת “נקודת האפס”( מנח הראש וזווית הראייה בה הריצוד בעניים פוחת) מתן זמן בזיהוי ופענוח ועוד…
לעוד מידע ואופן הטיפול בילדים בגיל הרך עם לבקנות ודרכי עבודה עם ילדים עם לקות ראייה או עיוורון היכנסו למאמרים המקצועיים וחוברות ההדרכה באתר אלי”ע-עמותה לקידום ילדים עם לקות ראייה או עוורון .