fbpx

פזילה

נכתב ע”י: פרופ’ קנט קזלו , מנהל מקצועי של עמותת אלי”ע, אופטומטריסט התפתחותי.
פזילה
מה היא פזילה:
פזילה היא מצב בו שתי עיניים לא מכוונות על אותה מטרה. תמיד תהיה עין אחת מכוונת על מטרת הראייה אבל העין השנייה לא. רוב מקרי פזילה הם במישור האופקי (הוריזונטלי) כאשר העין הפוזלת מכוונת או פנימה (איזוטרופיה) או החוצה (אקזוטרופיה).
במקרים נדירים יותר, הפזילה היא וורטיקאלי כאשר העין הפוזלת היא כלפי מעלה או למטה.

הרוב המכריע של מקרי פזילה בגיל הרך הם של פזילה פנימית, כאשר בדרך כלל הבעיה היא חוסר איזון בפעולות של שרירי העיניים. לפעמים הגורם לפזילה פנימית הוא רוחק ראייה. ברוחק ראייה יש צורך במאמץ יתר על מנת לראות ברור, במיוחד בראייה מקרוב. מאמץ יתר זה של העין גורם לפזילה פנימית. במקרים אלו משקפיים יכולים לעזור או לפתור את בעיית הפזילה.
סוגי פזילה:

  1. פזילה קבועה: פזילה יכולה להיות קבוע בעין אחת, כך שעין אחת תמיד המכוונת נכונה והעין השנייה תמיד הפוזלת. כאשר יש פזילה קבועה המוח מתעלם מהראייה של העין הפוזלת (כי זה מפריע) ואז הקשר בין המוח לאותה עין ייפגע- מה שגורם לתופעה הידועה בשם עין עצלה. לכן, למרות שפזילה ועין עצלה הן תופעות שונות, יש קשר ביניהן.
  2. פזילה לסרוגין: בפזילה לסירוגין תמיד תהיה פזילה אבל העין המכוונת נכונה אינה קבועה ויכולה להתחלף.
  3. פזילה חולפת: קיימת גם אפשרות של פזילה לא קבועה כאשר הפזילה קיימת רק חלק מהזמן.
  4. פזילה מדומה: ישנה תופעה אחרת המכונה פזילה מדומה. בעצם אין כאן פזילה אלא רק המראה של פזילה. זה קורה כאשר גשר האף הלא מפותח (שקוע) של תינוק גורם לעור של העפעף העליון לחסות יותר מהלבן של עין אחת לעומת השנייה וזה גורם לנו לחשוב שהחלק הצבעוני פנימה יותר. רק בעל מקצוע יכול להבדיל בין פזילה לפזילה מדומה.

השפעה:
כמו שכבר צוין,  אחת ההשלכות יכולה להיות פגיעה בראייה של העין הפוזלת- ויצירת עין עצלה. בנוסף היות ושתי העיניים לא עובדות ביחד, תיתכן פגיעה באבחנת עומק וראייה תלת-ממדית, כמו כן היות והמוח מתעלם מעין אחת יש גם נזק לשדה הראייה (הראייה ההיקפית) השייכת לאותה עין. לכן יתכן קושי בהתמצאות במרחב ואוריינטציה בגלל הנזק לראייה היקפית.
טיפול בפזילה ובתינוק הפוזל:
דרכי טיפול בפזילה כוללת ניתוח פזילה, תרגילי עיניים, שימוש ברטייה ועבודה וויזו-מוטורית כגון זריקה ותפיסה של כדור, השחלת חרוזים ועוד.
העבודה ודרכי הלימוד וההתאמות בסביבה לפעוט או ילד עם לקות ראייה יכלול שימוש בקונטרסטיים, תנאי תאורה מתאימים, ותרגול על התמצאות במרחב- הבחנה בעבודה עם הילד בין מקומות מוכרים ושאינם מוכרים, מקומות מוצלים לעומת מוארים. יש גם צורך להעשרה ולימוד של מושגים של עומק והערכת מרחקים. נתרגל מסלולים עם עומקים וגבהים שונים, תרגול של מעברים בין משטחים, סימון של מדרגות ועוד
ראיית עומק מקרוב-מרחק ידיים- נשענת בעיקר על שימוש יחד של שתי עיניים. הכנסת חפצים לתוך קופסאות עם עומקים שונים, השחלות, (עדיף שהילד לא יחזיק גם את החפץ וגם את הכלי שמנסים להכניס או להשחיל בו את החפץ, אלא רק את החפץ ) פאזל עץ, תיאום עין יד, אומדן מרחק בתמונה עמוסת פריטים (ראיית קו האופק) ועוד
בזמן שימוש ברטייה יש צורך לגירויי וויזואלי מתאים ולעבודת תאום יד/עין כגון השחלות, פאזל עץ ועוד.

דילוג לתוכן