נכתב ע”י שרית לוי, מדריכת ראייה ארצית של אלי”ע, על פי ד”ר לילי נילסן– Dr. Lilli Nielsen
למידה פעילה היא שיטת לימוד אשר פותחה על ידי ד”ר לילי נילסן. מטרתה לאפשר לילד ללמוד מתוך הפעילות שלו עצמו, באמצעות תהליך של סקירה, חקירה, משוב והשוואה של חפצים מהסביבה הקרובה והמיידית.
למידה פעילה מתאפשרת כאשר:
- קיים מגוון ומבחר עשיר של חפצים לגרייה.
- הילד מקבל זמן בלתי מוגבל וללא הפרעות.
- הפעילות מותאמת לרמת ההתפתחות וההתעניינות של הילד.
- יש לילד אפשרות לחזור על הפעילות מספר רב של פעמים.
תהליך זה מביא למודעות גדולה יותר לסביבה ומאפשר טווח רחב יותר של מיומנויות, שבעזרתם יוכל הילד לפענח את ההתנסויות שאותן הוא חווה. הערכה של המיומנויות וההעדפות הקיימות של הילד היא הצעד הראשון, טרם בניית האמצעים והתאמתם ללמידה פעילה עבור הילד. חשוב לערוך תצפית על הילד, להבין מה היכולות שלו והאתגרים שאיתם הוא מתמודד, מאילו פעילויות הוא נהנה, מה מסקרן ומעניין אותו ולאילו חפצים הוא נמשך.
דוגמאות לשימוש בעקרון למידה פעילה:
קופסת אוצרות
קופסה גדולה המכילה חפצים עם מרקמים וצלילים שונים (את חלקם הילד יודע להפעיל, וחלקם הוא מתחיל להכיר). מתאים לילדים המתחילים לשבת.
שולחן נמוך
השולחן מתאים לילד היושב באופן עצמאי או זקוק למעט תמיכה (כיסא פינתי). השולחן צריך להיות בגובה של מותני הילד ועם מסגרת מוגבהת סביבו, על מנת שלא ייפלו ממנו חפצים.
עמידון ומעליו מובייל
חשוב מאוד שבזמן שהילד עומד הוא יהיה גם פעיל. הרכיבו מובייל מחפצים המתאימים לילד: כאלה שהוא מכיר מחיי היום-יום, הניתנים להשוואה, בעלי קולות, צבעים ומרקמים שונים.
חדר קטן –Little Room גודל: 6060X60 X
מטרת החדר הקטן היא לסייע לילד לרכוש מיומנויות של התמצאות במרחב והושטת יד. החדר הקטן מפחית את עוצמת הרעשים מהסביבה ומאפשר לילד להקשיב וללמוד מהקולות ומהוויברציות שהוא מייצר בתוך המרחב ובאמצעות החפצים. הילד לומד שהוא זה שמייצר קולות, שמקורם מהתנועה ומהמפגש עם החפצים.
חשו שיהיו בחדר חפצים מגוונים במרקם, בגודל, בצבע ובצליל, כך שהתחושות והקולות שהילד יפיק מהם יהיו שונים ומגוונים. מומלץ שיהיו 10-9 חפצים תלויים מלמעלה, ו-4-3 חפצים תלויים על קירות החדר הקטן. יש להקפיד שהחפצים יהיו תלויים במקומות קבועים, כדי שהילד יוכל לחזור אליהם ולאתר אותם פעם אחר פעם.
לוח תהודה – Resonance Board
לוח התהודה הוא לוח עץ גדול ודק, המשמש כמגבר לצליל. הוא עשוי לוח סנדוויץ’ בגודל 150150X או 120 120Xס”מ, בעובי של 4 מ”מ ומסביבו מסגרת של קרשים בעובי 2 ס”מ. (אם נשתמש בעץ עבה ובקרש תמיכה בפינות או לאורך הלוח – ייווצר לוח נוקשה ללא תהודה).
באמצעות לוח התהודה, הילד מקבל גירוי קולי מכל תנועה שהוא מבצע, בשכיבה או בישיבה, המועברת ע”י התהודה שנוצרת על הלוח עצמו. אפשר ורצוי להניח חפצים ישירות על לוח התהודה, או להניח עליו את החדר הקטן עם חפצים הנתלים ממנו.
חשוב לזכור:
- בכל מנח שבו תשימו את הילד – תמיד תוודאו שנמצא לידו משחק או חפץ, שאיתם הוא יוכל לשחק ולחקור אותם.
- כאשר מארגנים לילד סביבה מתאימה – הוא יכול לשחק באופן עצמאי, גם אם לדקות ספורות בלבד.
- למידה פעילה מאפשרת עבודה של כל החושים יחד.
לקריאה נוספת: