fbpx

תרפיה במוסיקה

מוזיקה אינה מייצגת את החיים: היא חיים” (צ’ארלס אייבס)

מוזיקה היא אמנות המאפשרת הבעה, קשר ותקשורת. תרפיה במוזיקה היא תהליך שיטתי של התערבות המבוססת על שימוש בחוויות המוזיקליות, במסגרת מערכת היחסים המתפתחת בין מטופל למטפל, כדי לאפשר שינוי וצמיחה בבריאות הנפש והגוף.
אחת ההנחות של טיפול במוזיקה היא שלמוזיקה יש השפעה פסיכולוגית ופיזיולוגית על האדם. מרכיבים בסיסיים של המוזיקה, כגון קצב, מנגינה והרמוניה, “מהדהדים” בגוף האדם ובנפשו באופנים שונים, ויחד יוצרים חוויה מעוררת או מרגיעה בעלת אופי מארגן ואינטגרטיבי כאחד. ההנחה הנוספת של תרפיה במוזיקה היא שמוזיקה נובעת ומופקת מעולמו הפנימי של המטופל גם כאשר הוא פעיל (שר, מנגן ומתנועע), גם כאשר הוא קולטני (סביל) – מקשיב למוזיקה שבחר, או מביע העדפה למוזיקה מסוימת. תפקיד המטפל הוא להקשיב, להבין ולהכיל את המוזיקה של המטופל, וכן להשתמש בה ליצירת מסגרת של דו-שיח טיפולי.
במסגרת העבודה עם לקויי ראייה בדרגות שונות, שביניהם יש גם ילדים עם עיכוב התפתחותי, ההיבט ההתפתחותי של תרפיה במוזיקה מקבל משנה תוקף, שכן ילדים אלו אינם מתנסים מספיק במיומנויות יצירת קשר הדדי:

  • אינטראקציות ראשוניות המתפתחות בראשית חייו של כל תינוק, המבוססות על קשר עין בין הילד למבוגר.
  • דיאלוג קולי ספונטני היזום בתחילה על ידי המבוגר, ובהמשך – על ידי הילד עצמו.
  • חיקוי ושיקוף שניתן להתנהגותו הספונטנית של הילד.

יחסי גומלין בתקשורת זוגית זו הם בסיס להתפתחות תקשורתית ורגשית תקינה. לפי מחקרים, אצל ילדים שהתפתחותם מתעכבת, אחת מהסיבות העיקריות לחוסר ביטחון עצמי, פחדים, חוסר יוזמה תקשורתית, התבודדות, אי שקט ועוד – היא התנסות מועטה במיומנויות של יחסי גומלין אלה. אי לכך, אחת ממטרות הטיפול במוזיקה במסגרת אלי”ע היא פיצוי על הפערים בהתפתחות הרגשית והתקשורתית, אשר נוצרו כתוצאה מן העיכוב או הליקוי.

שימוש במוזיקה כאמנות הבעתית ותקשורתית וכמדיה “טבעית” עבור הילד, מאפשר לעקוף את הליקויים הקיימים, ולגרום לילד לגלות יוזמה וליצור קשר עם הסביבה ביחס לרמתו, ללא מילים. באמצעות המוזיקה מתאפשרת תקשורת גם עם דוברי שפות שונות. שימוש במוזיקה כטיפול נעשה באופן מגוון ורחב, הכולל שירה, נגינה והאזנה, תוך שילוב של תנועה ומשחק. אופני השימוש מותאמים באופן אישי לרמת ההתפתחות הרגשית של הילדים.

הטיפול במוזיקה מתקיים במסגרת קבוצתית. הילדים מגיעים לטיפול עם המטפלים המלווים אותם במסגרת היום-יומית, והטיפול מבוצע אחד על אחד. בקבוצות שבהן רוב הילדים מסוגלים לפעול באופן עצמאי יותר – הטיפול מתבצע תוך אינטראקציה של הילדים זה עם זה. מספר המשתתפים משתנה מקבוצה לקבוצה. הרכב הקבוצה נקבע בהתאם למכנה המשותף בצרכים ההתפתחותיים של הילדים.

נוסף על כך, נבנית תוכנית אישית עבור כל ילד, המיושמת על ידי המטפלת במסגרת הגן. אם קיים קושי בשילוב של הילד בעבודה הקבוצתית, נבדקת אפשרות למתן טיפול פרטני לפרק זמן מוגדר, והמטרה היא לשלב את הילד בהמשך במסגרת קבוצתית. גם טיפול פרטני מלווה על ידי הגננת והסייעת, כדי ליישם את התוכנית הטיפולית במשך השבוע. תהליך הטיפול כולל זיהוי של השלב ההתפתחותי, והתייחסות ליכולות הקיימות. יצירת סביבה טיפולית הולמת לצרכיו של כל ילד, בשילוב עם יישום העקרונות הטיפוליים במסגרת הגן, מאפשרים בסיס פורה לעבודה אינטגרטיבית והתקדמות התפתחותית.
ריתמוזיקה

מוזיקה היא כלי טיפולי חשוב בעבודה עם אוכלוסייה זו. באמצעות המוזיקה הם מפתחים את יכולת ההקשבה, ההבעה, התנועה, ההתחברות ואף הדיבור. במהלך שיעורי המוזיקה הילדים עורכים היכרות עם כלים רבים שיוכלו לעזור להם בחשיפתם לעולם. המוזיקה מעודדת יצירת קשר, מעודדת תנועה, עשייה מוטורית עדינה וגסה וכן הבעת רגש.

שיעורי המוזיקה בגן אלי”ע מהווים חוויה מיוחדת עבור הילדים. זו ההזדמנות של הילדים להביע רגש, לנוע, לחייך וליצור קשר בינם לבין עצמם ובינם לבין הצוות המטפל .בשיעורי המוזיקה אנו שומעים את הילדים. שומעים אותם מבטאים הברות שמתחילות או מסיימות שיר, ושומעים אותם מביעים שמחה לקולות הצלילים הנעימים והקצביים.

בשיעורי המוזיקה אנו רואים את התנועה של הילד באה לידי ביטוי. אף ילד לא נשאר אדיש למשמע צלילי מוזיקה הנשמעים בחלל החדר. באמצעות המוזיקה אנו נעים: הילד עם המטפל הצמוד, והילד יחד עם כל חברי קבוצתו. המוזיקה היא הזרז ליצירת קשרים בין כל ילדי הכיתה. שיעורי המוזיקה הם הבמה לכל הכישרונות הצעירים המתגלים בשיעור: בשירה, בנגינה, בריקוד וביכולות מקצביות אחרות.
המוזיקה היא חלון ההזדמנויות לילדים היקרים שלנו.






לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן

דילוג לתוכן