fbpx

ריפוי בעיסוק

מטרת העל בריפוי בעיסוק היא לסייע לאדם להיות מעורב בעיסוקים בעלי משמעות עבורו, לקדם השתתפות בסביבות החיים השונות ולשפר את איכות חייו. בעבודה ותמיכה בילדים, המטרה בתחומי הריפוי בעיסוק היא לאתר, לאבחן ולטפל בילדים שמגלים קושי במעורבות אישית בעיסוקיהם השונים, לרבות במשחק, ולסייע בפיתוח עצמאות בפעילויות היום יום. 

חוש הראייה הוא החוש העיקרי דרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הוא החוש המארגן שדוחף אותנו לרכוש עיסוקים שונים באופן מזדמן. באמצעות הראייה הפעוט יוצר קשר עם הסביבה, מחקה אותה, מגלה סקרנות בגירויים סביבו, רוכש מיומנויות ועיסוקים שונים ומגיב באופן מסתגל לסביבתו כל העת, לדוגמה, כאשר פעוט מתחיל לזחול לעבר חפץ שראה מרחוק המסקרן אותו. העיבוד החושי המתרחש כולל קלט של הגירויים ממערכות החוש השונות, עיבוד שלהם במוח, ופלט תגובה לגירוי באופן מסתגל.

כאשר יש מגבלה בראייה, תהליכי החישה (קליטת הגירוי) והתפיסה (פענוח הגירוי) שונים מאחר ותהליכי הקלט הויזואלי חסרים או ירודים. מתוך כך יכולת הסקרנות והחיקוי נפגעות וכך גם השתתפות בעיסוקים השונים כגון משחק, פעילויות היומיום הבסיסיות לעומת ילד עם ראייה תקינה.  

בטיפול בריפוי בעיסוק אצל ילדים עם לקות ראייה ועיוורון נעודד להשתתפות בעיסוקים שונים באמצעות חשיפה והתנסות סנסומוטוריות ומשחק עם הגוף וחפצים בהתאם לסוג וחומרת לקות הראייה. במהלכם הפעוט יקדם מיומנויות שונות (מוטוריקה עדינה ותפעול חפצים, סכמת גוף ועוד), וכן ירכוש אסטרטגיות מפצות של שימוש בחושים אחרים כבסיס ללמידה. בנוסף, הטיפול מתמקד בהתאמת סביבה, כך שמחד תקל על קליטת הגירויים בהתאם ללקות ראייה או עיוורון ומאידך תיצור סביבה מאתגרת, המגרה שימוש בחושים חלופיים ומעודדת סקרנות, חקירה פנימית, חיקוי וקשר עם הסביבה. כמו כן, הטיפול יקדם תהליכי למידה של התבוננות פנימה ומודעות עצמית ליכולות, העדפות ורצונות המבססות תחושת מסוגלות ויכולת סנגור עצמי.

דוגמאות לתמיכה וטיפול בתחומי הריפוי בעיסוק בעבודה שיקומית עם פעוטות וילדים

  • טיפוח עצמי– כולל פעילויות של חיי היום יום כגון אכילה, הלבשה, שירותים, הגינה אישית, הכנת אוכל וביצוע מטלות בבית ומטלות רוטיניות של חיי היום יום.
  • משחק ופנאי– כולל טווח פעילויות רחב, מחקירה סנסומוטורית של הסביבה, למשחק סימבולי, ועד עבודות יצירה ומשחקים פורמאליים העוזרים לילד לפתח מושג בסיסי של למידה, לפתח כישורי הסקת מסקנות ולחזק את הכישורים החברתיים.
  • כישורי חיים ועצמאות, עידוד להתנסות תחושתית מוטורית ושיפור היכולת לאינטגרציה סנסורית והפחתת רגישות תחושתית והתנהגות הימנעותית . פיתוח התנהגויות חברתיות וגישות התנהגותיות המאפשרות לילד לתפקד באופן מוצלח ולפתח את היכולות והסקרנות שבו כגון עידוד תנועה במרחב בהתייחס לרמזים תחושתיים בסביבה, פיתוח כיווניות (לטרליזציה), פיתוח קאורדינציה עין- יד ומניפולציות בשתי ידיים.

דוגמא לפעילות תחושתית בפעוטון

בזמן שהילדים דורכים בתוך צבעי גועש , נעלנו להם ניילון פצפצים על הרגלים היחפות, בתחילה הלכו על נייר שהונח על האדמה לאחר מכן על מרצפת.

מדובר בחוויה חושית עבורם – ההרגשה של הפצפצים מתחת לרגל בהליכה יחד עם הצבע, בנוסף להרגשה של הליכה על משטחים שונים.

חלק מהילדים יכלו לראות את הצבעים והיצירה בנוסף לתחושה ולכן נבחרו צבעים עזים וזוהרים כדי להקל עליהם.

 

 

דילוג לתוכן