תכנית הורים ותינוקות
רקע
תכנית ההורים והתינוקות באלי”ע החלה לפני שנים רבות במטרה לענות על הצורך בהתערבות מוקדמת בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה עם לקויות ראייה, ולעתים גם עם עיכוב בהתפתחות. באלי”ע התקיימו כבר אז כיתות מעון לילדים עיוורים ולקויי ראייה, אלא שהתינוקות הצעירים, בקבוצות גיל של שנה ומטה, התקשו להשתלב במסגרת המעון. היו ביניהם שעדיין היו נתונים למערך של בדיקות ואבחונים, ולגבי האחרים, ההורים חשבו שהילדים צעירים מדי והעדיפו להמשיך ולטפל בהם בבית. היות שמדובר בתינוקות, התברר בהמשך כי בשעות רבות מן היום הם ישנים, ולכן נותר מעט זמן לטיפול במסגרת המעון. בנוסף, עם החלת חוק יום שיקומיים בשנת 2003, הוסדר ההיבט הכספי לשילוב פעוטות בני 6 חודשים ומעלה במעונות, אך הותיר מחוץ למסגרת התומכת את התינוקות הצעירים מגיל שנה .
על רקע כל אלה התפתח הרעיון לתכנית הורים ותינוקות. תכנית זו מופעלת בסניפי אלי”ע על פי היצע וביקוש.
התכנית נותנת מענה קבוצתי ואינדיבידואלי לתינוק ולהוריו, בהתאם לצרכיהם.
תכנית ההורים והתינוקות נתנה מענה להורים באמצעות קבוצת הדרכה המתקיימת פעם בשבוע בשעות הבוקר. צוות אלי”ע ראה שמתקבלת תרומה רבה מן הקשר שנוצר בין המשפחות. כמו כן, התוכנית עוזרת להורים שנפגשים לראשונה עם הצורך לגדל ולטפל בילד עם צרכים מיוחדים, שנמצאים לרוב במצב של בלבול, חשש, עצב, והרגשת חוסר אונים. יש ביניהם המחפשים מידע ותמיכה, ויש המסתגרים ומנסים למצוא בעצמם דרכים להתמודד עם המצב.
אוכלוסיות היעד:
• תינוקות עם לקות ראייה ותינוקות עיוורים בגיל 3 חודשים עד שנה שאובחנו כבעלי לקות ראייה
• הורי התינוקות.
מטרות התכנית:
עבור הילדים – הערכת רמה התפתחותית, שיפור תפקודי ראייה, שיפור מיומנויות ודפוסי אכילה, עידוד תנועה ופעילות מוטורית, פיתוח של משחק, תקשורת ורכישת הרגלים לקראת שילוב במעון.
עבור ההורים – הדרכה, תמיכה, הכוונה, ייעוץ, חשיפה לידע, היכרות עם שיטות ודרכי טיפול ומתן אפשרות לתמיכה הדדית.
קשר הורה-ילד – ישנם הורים הזקוקים לקבלת כלים ליצירת תקשורת עם ילדים, הכוונה לאבחנת יכולותיהם של הילדים, ולא רק בעניין הקשיים שלהם, ואפשרות לקשר באמצעות תחומי חיים שונים כמו אכילה, משחק, טיול ועוד
תהליך הקבלה :
ההורים מופנים לאלי”ע על ידי גורמי טיפול. הם מוזמנים לוועדת היכרות באלי”ע, הכוללת את מנהלת הסניף, גננת לחינוך מיוחד המתמחה בלקויות ראייה, עובדת סוציאלית ו אופטומטריסט. הוועדה מקבלת הערכה ראשונית לגבי התפתחות התינוק, תפקוד ראייתו, והערכת יכולות המשפחה ורצונם להיעזר בתכנית. בהמשך, מוזמנת המשפחה לפגישת אינטייק עם מרכזת הקבוצה, פיזיותרפיסטית ומנחת הורים, שם ההורים מכירים אישית את המטפלים, והמטפלים לומדים להכיר את הילד טוב יותר, את יכולותיו ואת צרכיו, את המשפחה ואת העדפותיה.
המפגשים:
הקבוצה מונה בין חמש לעשר משפחות והיא נפגשת אחת לשבוע בשעות הבוקר, במשך 12 מפגשים. במשך הבוקר עוברים הילדים בין תחנות טיפוליות שונות (חדר חושך, תחנות “למידה פעילה” – החדר הקטן, לוח תהודה, משטח תחושות, מוביילים רב חושיים, תנועה ומוטוריקה – טיפולים פרטניים של פיזיותרפיה, צלחת וסטיבולרית, כדור אדום, עמידון, משחק ותקשורת – כיסא פינתי ומזרן) הם מטופלים על ידי אנשי הצוות. ומודרכים לגבי המשך פעילותם עם ילדיהם בשאר ימות השבוע.
בהמשך היום מתקיימת פעילות בקבוצות עם ההורים שהיא מותאמת לתינוקות וליכולותיהם – קבוצת מוסיקה ותנועה, קבוצת אכילה, קבוצת מסלול ועוד.
במחצית השנייה של הבוקר נפגשים ההורים ל קבוצת תמיכה, בהנחיה מקצועית של מנחת הורים. בזמן זה התינוקות נשארים עם הצוות המטפל, אשר ממשיך לעבוד איתם בתחנות השונות.
היום מסתיים בטיפול קבוצתי הידרותרפי בבריכה, במהלכו נכנסים ההורים עם הילדים למים ומודרכים על ידי הידרותרפיסטית. בפעילות זו הדגש הוא על הקשר שבין ההורה לילד.
בתום מפגשי הבוקר עורך הצוות ביקורי בית, בהתאם לצורך. לאחר מכן לכל אחד מן הילדים מתקיימת הערכה, בעקבותיה ניתנות להורים המלצות על המשך הטיפול, כאשר האפשרויות העומדות בפניהם הן:
• שילוב במסגרת המעון השיקומי באלי”ע, תוך כדי תמיכה במשפחה
• המשך טיפול ל- 12 מפגשים נוספים, במסגרת קבוצת הורים ותינוקות
• מעקב בלבד, אחת לחודש, למשך שישה חודשים נוספים. ישנם תינוקות הממשיכים להיות מטופלים בבית על ידי בני המשפחה או מטפלת, אחרים משולבים במשפחתונים או במעונות היום הסמוכים לביתם.
הרכב הצוות המטפל:
רכזת הקבוצה היא גננת לחינוך מיוחד.
הצוות כולל: מורה שיקומית, פיזיותרפיסטית, סייעת, הידרותרפיסטית ומנחת הורים; המובילה את מפגשי התמיכה.
לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן