תוכניות

הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם

חדר חושך, כשמו כן הוא, חדר המאפשר סביבה נטולת גירויים חיצוניים, כגון: אור, צבע, תנועה, רעש וויסותם בהתאם לצרכים של כל ילד וילד

והתמצאות וניידות במרחב
מודעות חושית היא התשתית לקליטה וההבנה של עולמנו. ראייה תקינה מאפשרת לילד לקלוט ולהבין במבט, היכן הוא נמצא ביחס למרחב, לסרוק ביעילות ומהירות את הסביבה הקרובה והרחוקה לראות את נקודת היעד ולתכנן את המסלול אליה

הסנוזלן הוא חדר טיפולי. בחדר מזרונים, אורות, תחושות וצלילים. באמצעות גירוי רב חושי המותאם לרצון, לצורך וליכולת של כל ילד ניתן להשפיע על תחומי התפתחות שונים.

עבור משפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים , ובפרט משפחות בעלי ילדים עם לקויות ראייה, תכנון חופשת הקיץ נעשה באופן שונה ממשפחות אחרות.

קלינאי תקשורת הוא בעל מקצוע העוסק באיתור, אבחון, הערכה, שיקום וייעוץ בכל הנוגע להתפתחות שפה אצל תינוקות, דיבור ותקשורת, ליקויי שמיעה ובליעה.

רבים מבוגרי אלי"ע וחבריהם לקויי הראייה ברחבי הארץ משולבים במשך השנה בכיתות רגילות במערכת החינוך, והם ניצבים בפני בעיה עם בוא הקיץ: הקייטנות המספקות פעילויות בחודש יולי למאות אלפי ילדים ברחבי ישראל.

הצורך שלנו בתנועה הוא מולד, כמו הצורך במזון ובאהבה. לראייה מרכיב מרכזי ומכריע במוטיבציה לנוע

מוסיקה היא אמנות המאפשרת הבעה, קשר ותקשורת. תרפיה במוסיקה היא תהליך שיטתי של התערבות המבוססת על שימוש בחוויות המוסיקליות.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא תחום שיקומי-טיפולי אשר מכוון להשגת ייעדים רגשיים, תפקודיים ובין אישיים באמצעות הקשר שיוצר המטופל עם בעל החיים במסגרת הטיפולית.

הידרותרפיה הינו טיפול שיקומי במים אשר נותן מענה לקושי בתפקוד הפיזי שקיים לעתים אצל ילדי אלי"ע.

מערכת הראייה היא המערכת החושית המורכבת והמשמעותית ביותר לאדם מיום היוולדו והיא בעלת השלכות רחבות על כל תחומי ההתפתחות והתפקוד

המגע הוא צורך חיוני של האדם, והוא שווה ערך לצורך במזון ובנשימה. באמצעות המגע התינוק חווה את כל הרגשות והמחשבות של האדם הנוגע בו.

כלב נחייה הוא אחד האמצעים המאפשר לאדם העיוור ניידות מחוץ לביתו והוא נחשב לאמצעי יעיל ובטוח המקנה תנועה מהירה ובטוחה.

תכנית ההורים והתינוקות באלי"ע החלה לפני שנים רבות במטרה לענות על הצורך בהתערבות מוקדמת בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה עם לקויות ראייה, ולעתים גם עם עיכוב בהתפתחות.

טיפול באומנות מבוסס על ההנחה שהתהליך של יצירת האומנות מאפשר לתקשר ללא מילים ולהביע מחשבות ורגשות.

ילד עם ראייה תקינה נפגש עם אותיות וכתב פעמים רבות בחיי היומיום, הרבה לפני שהוא לומד לקרוא ולכתוב, והסביבה מעודדת את סקרנותו: "מה כתוב שם?"

השפה הטבעית של הילד היא המשחק והיצירה (שפת הדימויים) ועולם הדמיון שלו עשיר ופעיל.

הרכיבה הינה פעילות גופנית אירובית, הפועלת על קבוצות שרירים גדולות והינה כלי נגיש מילדות ועד זקנה. את הרכיבה ניתן לתרגל בחוץ, בבית ועל אופני כושר.

אלי"ע היא מסגרת שיקומית המתמחה בתחום הראייה. כדי לתת לילדים את הטיפול הטוב ביותר שאנו יכולים, חשוב לנו שעבור כל ילד וכל ילדה יהיה אדם בעל ניסיון וידע שירכז את הנושא הראייתי וזו מדריכת הראייה.