מידע מקצועי

  • מערכת ראייה ולקויות ראייה נפוצות
  • השלכות לקות ראייה על התפקוד
  • מאמרים מקצועיים
  • הדרכה אינטרנטית
  • סרטים מקצועיים
  • הכשרה מקצועית
  • לומדת הדרכה מקצועית עמותת אלי"ע
  • קווים מנחים לתכנית עבודה שנתית
    עבור הצוות החינוכי והמקצועי באלי"ע

הבסיס לעשייה שלנו באלי"ע היא ההבנה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבוע בהם מלידה. סוכני החקירה הראשונים הם החושים "הקרובים" מגע, טעם, ריח, אח"כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי.

לכל אלו התינוק זקוק כאשר הוא מחפש תשובות בשלב מוקדם מאד בחייו..
החוש המוביל במתן תשובות אלו הוא חוש הראייה.

אנה שיינר, פיזיותרפיסטית התפתחותית , מנהלת סניף רחובות : "אתגרים בהתפתחות מוטורית אצל ילדים."
80% מהלמידה הקרובה נעשת ע"י ראייה. ולכן בהעדר או כאשר יש לקות ראייה אנו צופים לפגיעה בלמידה. חוש הראייה הוא החוש המארגן. אנחנו שומעים משהו – מסובבים את הראש כדי לראות, מריחים משהו – מביטים מאיפה מגיע הריח, נוגעים במשהו ומייד רוצים לראות במה נגענו. כאשר חוש הראיה נפגע נרצה לעודד חושים אחרים כדי לאפשר למידה.

פרו' קנט קזלו, מנהל מקצועי באלי"ע: "אבני דרך בהתפתחות מערכת ראייה"
ישנם מספר אבני דרך בהתנהגות וויזואלית בשנה-שנתיים הראשונות של חיינו.
למה כדאי לשים לב ומתי כדאי לפנות לרפואת עניים או בדיקה אופטומטרית.

חן שמעוני, גננת סניף באר שבע: "למידה פעילה"
למידה פעילה היא שיטת לימוד שמטרתה לאפשר לילד ללמוד מתוך הפעילות שלו עצמו, באמצעות תהליך של סקירה, חקירה והשוואה של חפצים מהסביבה הקרובה והמיידית. המטרה שלנו היא לעזור לילדים לרכוש מיומנויות שאינם רוכשים באופן ספונטני בשל לקות הראייה.

מיכל קופלוביץ'-בונה, קלינאית תקשורת: "שפה ותקשורת"
תקשורת היא הבסיס לקיומנו בעולם ומהווה תשתית להתפתחות בכלל ולשפה בפרט. התקשורת הכרחית מהרגע הראשון בו תינוק נולד. קשר עין מהווה בסיס משמעותי עבור התפתחות התקשורת ומאפשר להורה להרגיש את היווצרות התקשורת עם התינוק.

הודיה נבון, מרפאה בעיסוק: "התפתחות המשחק"
המשחק הוא העיסוק המרכזי של ילדים. מהווה פעילות יסודית ומהותית ובעל השפעה חשובה ומשמעותית להתפתחות הילד וכן להתפתחותו העתידית. המשחק הינו מקור להנאה , מידע ולמידה עבור הילד ומשפיע על כל תחומי ההתפתחות; שפה, מוטוריקה, יכולות חברתיות, תפקוד רגשי ועוד. ילדים עם לקויות ראייה או עיוורון אינם יוצאים מן הכלל בחשיבות המשחק על התפתחותם אך לעומת ילדים עם ראייה תקינה, הם אינם מקבלים גירויים מהסביבה באותו האופן ועל כן פעמים רבות נראה עיכוב במיומנויות ובאיכות המשחק שלהם.

פיתוח הדרכה והכשרה מקצועית אלי"ע

הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיע על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית.

אלי"ע רואה חשיבות רבה בקידום ובפיתוח מקצועי של העמותה ושל אנשי הצוות בה, במטרה לספק שירותים מקצועיים, איכותיים וחדשניים, לקידום ילדים עם עיוורון ולקות ראייה.
למידע נוסף, הרצאות והדרכות ניתן לפנות ליעל ראוך פורה , מנהלת הדרכה ופיתוח של אלי"ע

המערך המקצועי באלי"ע כולל היום:

  • מנהל מקצועי- פרופ' קנת קזלו, בעל תואר שני בפסיכולוגיה ותואר שלישי באופטומטריה עם התמחות באימון חזותי ואופטומטריה פדיאטרית. ניהל במשותף את המרפאה לאימון חזותי באוניברסיטה בר אילן.
  • מנהלת הדרכה ופיתוח- יעל ראוך,
  • מדריכת ראייה ארצית- שרית לוי, בעלת תואר ראשון בחינוך וגננת חינוך מיוחד בעלת וותק של 19 שנה באלי"ע. ניסיון עם עבודה עם פעוטות וילדים עם לקות ראייה ועם עיוורון וכן עם צוות רב מקצועי והורים.
  • מדריכות פנים אירגוניות בנושאי ליבה של אלי"ע כגון ראייה, מוכנות לברייל, התמצאות וניידות, ריפוי בעיסוק..
  • מתרגלות ראייה- תפקידן, מתן טיפולי ראיה פרטניים, בהתאם למטרות הראיה ולתוכנית העבודה הפרטנית אשר נבנתה לילד ע"י הגננת, מדריכת הראיה וצוות מקצועות הבריאות.

קידום הידע וההכשרה של אנשי הצוות מתבסס הן על הדרכה והנחיה פנים אירגונית לאורך השנה כולה והן על קורסים והשתלמויות חיצוניות בהתאמה לתפקיד ולצורך.
ההדרכה והלמידה מתמקדים בנושאים אשר הינם ליבת פעילותנו בעמותה, בראש ובראשונה תחום הראייה וכן בנושאים נוספים כגון: אבחונים והערכות, פעילויות והתאמות נדרשות לילדים עם לקות ראייה, טכנולוגייה מסייעת, מוכנות לברייל, התמצאות וניידות, אכילה, שפה ותקשורת ועוד…
בכל חמשת סניפי אלי"ע מתקיימת הדרכה שבועית בנושא ראייה המועברת ע"י מדריכת ראייה פנים ארגונית וכן מתקיימות הדרכות שוטפות למקצועות הבריאות.
שיתוף הפעולה הפורה עם האגף לחינוך מיוחד, הפיקוח הארצי על חינוך תלמידים עם לקות חושים, במשרד החינוך ממשיך להניב פירות והשנה ישתתפו בתוכנית למורה תומכת מטעם מכללת לוינסקי 6 גננות אלי"ע. הקורס מכוון לתת ידע מקצועי ופרקטי לעבודה עם ילדים עם לקויות ראייה ועיוורון במסגרות החינוך השונות ונפרס על פני 3 שנים.
במהלך השנה יודרכו אנשי צוות באופן פרטני, בכ- 5 ימי הדרכה בממוצע וכן יעברו ימי הכשרה ולמידה ארוגניים, ביניהם ימי הכשרה בכניסה לתפקיד, יום עיון מקצועי ארגוני ומפגשים שנתיים של צוותים מקצועיים.
במסגרת ימי פעילות ולמידה אלו מתקיים שיח ושיתוף בין הסניפים, למידת עמיתים, חקירה של כלים שיטות טיפול חדשות, ופיתוח של תכניות טיפול קיימות.
איחולי שנת למידה ועשייה מוצלחת!
יעל ראוך פורה
מנהלת הדרכה ופיתוח


לומדת הדרכה מקצועית עמותת אלי"ע
לפתיחת הלומדה מלאו את הטופס:
אורחים
הרשמה לניוזלטר

עובדי ומתנדבי העמותה

  1. תיאום ציפיות
    עבור ילדים חדשים: עם קליטת הילד בגן, תיערך פגישה עם ההורים.

לפגישה שתי מטרות עיקריות:
א. לשמוע מההורים על הילד ועל האופן בו הם מצפים לראות  את התקדמותו בחודשים הקרובים, בתחומים השונים. קיים שאלון שבנינו לאחרונה ויכול לסייע.
ב. לתת מענה לשאלות של ההורים לגבי הגן והטיפול שילדם יקבל.
עבור ילדים ממשיכים: תתקיים פגישה כנ"ל קרוב ככול האפשר לתחילת שנת הלימודים במטרה לשמוע מההורים את הציפיות שלהם מהשנה הקרובה.
בפגישה זו ישתתפו : גננת, עו"ס ומנהלת סניף(בהתאם לצורך).

  1. תכנית התערבות ראשונית-
    לאחר תקופת הסתגלות ראשונית והתאמת הציוד לילד, צוות מקצועות הבריאות יעריך את תפקודו של הילד בתחומים השונים, יבנה עבורו תכנית התערבות ראשונית וידריך את הגננת והסייעות בכיתת הגן הרלבנטית.
  1. אבחונים והערכות –
    עד 1.10 לילדים ממשיכים ועד 1.11 לילדים חדשים, צוות מקצועות הבריאות יעבירו לכל ילד אבחון והערכה בהתאם לנדרש. גננות יעבירו הערכות ראיה לילדים חדשים. סיכום מספרי ומילולי ייכתב בתיק האישי של הילד.
  2. פגישת צוות בנושא הראייה
    הגננת תעדכן את צוות מקצועות הבריאות במצב הראייה של הילדים בגן ובדגשים שנובעים מכך בטיפול בילד.
  3. בניית תל"א-
    תל"א מוכנה  עד 1.11  ילדים ממשיכים ו 15.11 עבור ילדים חדשים .
    באחריות הגננת לארגן פגישה עם צוות מקצועות הבריאות בה יסוכם הידע שנאסף על הילד מההערכות והאבחונים. כל אשת מקצוע תציג את המטרות שלה, בהתאם ל- GAS, ויחד נבנה לילד תל"א המורכבת מ-1-4 מטרות השתתפותיות. (participation – מטרות פונקציונליות שבאות מתוך סדר היום של הילד ומשפחתו אשר השגתן תתרום לשיפור ההשתתפות של הילד בחיי המשפחה והקהילה. השגת מטרות אלו מערבת בד"כ מספר תחומים ומספר מטפלים).

בישיבה זו יסוכם באיזה תחומים הילד  זקוק לטיפול פרטני, קבוצתי, על ידי מי  ובערך באיזו תדירות.

  1. העברת התל"א לסייעות-
    הגננת תעביר לסייעות את התל"א וצוות מקצועות הבריאות ימשיך וידריך את הסייעת בטיפול בילד.

הצגת התל"א להורים-
החל מנובמבר מקיימים פגישות עם ההורים בהשתתפות הגננת, עו"ס ועל פי צורך, נציגה ממקצועות הבריאות. מציגים בפני ההורים את התל"א. (ניתן לשקול לשלוח להורים את התל"א מראש על מנת שיבואו מוכנים לפגישה) בסוף הפגישה ההורים מקבלים העתק מהתל"א.

  1. פגישות מעקב, סינכרון וחשיבה לצוות המטפלים-
    אחת לשבוע יתקיים מפגש של הגננת, העו"ס וצוות מקצועות הבריאות של הגן. בכל מפגש נדון על ילד אחד או שניים. נברר איפה הילד עומד מבחינת התחומים השונים בתוכנית, מה השאלות שעולות בטיפול ועוד.
  1. מעקב שגרתי של הגננות-
    הגננת עוקבת אחר התקדמות התוכנית. הסייעות מצטרפות, על פי הצורך, לטיפולים של צוות מקצועות הבריאות על מנת לקבל הדרכה לטיפול. טיפול משותף של שניים או יותר מאנשי הצוות יתקיימו לעיתים לפי הצורך.

תהליך מעקב ובקרה אחר הטיפול ומטרות העבודה עם הילד יערך ע"י הגננת או המדריכה בחודש פברואר.

  1. הערכות חינוכית
    החל מסוף ינואר ועד מרץ הגננות והצוות המקצועי כותב הערכות חינוכיות- תפקודיות עבור הילדים שמסיימים באותה שנה (עבור ועדת השמה). הערכות יכתבו בשפה המובנת להורים.

עד סוף יוני יכתבו הערכות חינוכיות גם עבור הילדים הממשיכים ובמידת הצורך יעודכנו ההערכות עבור הילדים העוזבים.

  1. אבחונים והערכות חוזרות-
    עד סוף יולי צוות מקצועות הבריאות יעביר לכל הילדים אבחון חוזר. הגננות יעבירו אבחון ראייה חוזר וכתיבת מטרות עבודה לילדים ממשיכים. סיכום מספרי ומילולי ייכתב בתיק האישי של הילד.
  2. פגישה עם ההורים לסיכום השנה
    פגישה עם ההורים לסיכום השנה (עוזבים ונשארים) בהשתתפות: מנהלת סניף, גננת, עו"ס וצוות מקצועות הבריאות (בהתאם לצורך). ההורים מקבלים את ההערכה החינוכית ונמסרות להם המלצות הצוות לגבי השנה הבאה.
  3. דוחות סיכום של צוות מקצועות הבריאות
    דוחות מקצועיים ייכתבו על כל ילד ויצורפו להערכה החינוכית וסיכום עבור ההורים.