כתבה: רנה וידר, מורה לפעילות גופנית מותאמת,לקוי ראייה ועוורים, משרד החינוך.
פעילות גופנית מזמנת מצבים הדורשים שיתוף פעולה, עזרה הדדית, עבודת צוות וכו’. הפעילויות התנועתיות והמשחקיות מהוות הזדמנות ליצירת קשרים ולהעמקת השתלבותם החברתית של הילדים עם לקות ראייה או עיוורון.
מטרות הפעילות:
- חיזוק הביטחון המוטורי בקרב הילד
- חיזוק הביטחון הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות
- הקניית מיומנויות בתחום הספורט תואמות גיל
היעדים:
- אני וגופי –שיום, שימוש בחלקי הגוף, ובידוד איברים (מומלץ מול מראה).
- חיזוק שרירי הגוף –חיזוק בעזרת גליל, צלחת וסטיבולרית, מנהרה, כדור פיזיו, שכיבה על ספסל ודחיפה עם הידיים, עליה וירידה מספסל.
דוגמאות לפעילות גופנית ומשחק
- ריצות וקפיצות
לדוגמא: ריצה, דהרות סוס, צעדי רדיפה, ריצה בסללום בין קונוסים, דילוגים (שלב גבוה), קפיצה עם שתי רגליים, קפיצה מצד לצד, קפיצה פיסוק סגירה (שילוב ידיים) ,מחישוק לחישוק, קפיצה על רגל אחת עמידה על רגל אחת .
- ריצה – יד ביד, רץ לבד לכיוון פעמון מצלצל, רץ בעיגולים לשני הכיוונים, לקיר ובחזרה.
- ריצה בסללום – חצית קו האמצע.
- דהרות, צעדי רדיפה, קפיצה מצד לצד – שילוב של ימין ושמאל
- קפיצה מצד לצד, קפיצה פיסוק סגירה – שימוש בדלגית על מנת להתמצא במרחב
- קפיצה על רגל אחת – מבט לכיוון נקודה מסוימת, לשם איזון.
- התנסות בפעילות בעזרת כדור
- מסירה ותפיסה – מסירה של שקית חול קטנה לגובה הראש וחזרה (על קו האמצע)
בזוגות – “קח”, מכין ידיים, מסירה מלמטה לכיוון הבטן ולא לפנים. הילד מוסר מהחזה.
שלב גבוה יותר מסירות תוך כדי התקדמות.
עדיף ללמד את הילד סנגור עצמי, לומר לילד הרואה שיזרוק לו חזרה את הכדור דרך הרצפה.
- קליעה למטרה – שימוש במטרה בולטת ובפעמון שמכוון לעבר המטרה.
- כדרור – על קו האמצע, מעט רחוק מהגוף, כדור קופץ לדוגמה כדור גומי.
- שימוש בחפצים דמוי כדור – לדוגמה קובית ספוג, שקית קלקר, שקית שעועית, חישוק.
- זיהוי ושימוש ביד ורגל ימין ושמאל
שימוש ביד ימין ושמאל (למרות שעדין אין העדפה).
קפיצה, דהרות, צעדי רדיפה ,בעזרת חישוק לגלגל, לסובב ימין ושמאל.
- תרגול משימות מוטוריות הדורשות התמצאות במרחב
ריצה מקו לקו, ריצה בין חפצים, ובין חישוקים.
- מושגי מרחב -על, מתחת, בתוך ,מעל, לפני, מאחורי, צידית
בתוך המנהרה, על הגליל, לקפוץ מעל הקובייה, עמידה לפני כיסא, מאחורי כיסא
- תכנון תנועה סימטרית ואסימטרית
קפיצה על דלגית, כדרור כדור, הליכה על קביים,
- מעקב אחר חפץ נייד
עקיבה אחר חפץ בשטח (פעילות בעזרת כדור, צלחת מעופפת, חישוקים)
- פיתוח זריזות מוטורית
ריצה מקו לקו בזמן נתון, און מודדים זמן, קפיצה עם שתי רגליים מנקודה אחת לנקודה שניה.
- חיזוק השיווי משקל
עמידה על רגל אחת, הליכה על דלגית, הליכה על ספסל נמוך, הליכה על קביים(שלב מתקדם יותר)
משחקים בקבוצה לילדים עם לקות ראייה
המשחקים יכולים הן להתאים לקבוצות משחק וספורט לילדים עם לקות ראייה והן לילדים לקויי ראייה הנמצאם בקבוצת מחשק עם ילדים רואים.
כמו כן המשחק יכול להתאים גם במסגרת משפחתית של הורה וילד או אחים-אחיות.
מטרת הפעילות:
פעילות חווייתית, מעצימה, לקבוצת השווים, משחקים של שיתוף במטרה לפיתוח ושיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי, והמוטורי של הילד.
כל הפעילויות מותאמות לליקויי ראייה במקום מתוחם ובטיחותי תוך שימוש בחפצים בולטים, והסברים מלולים ברורים מהם חוקי המשחק, ובזמן המשחק.
הפעילות תכלול משחקים ספורטיביים:
משחקי ריצה, וזריזות
- דג מלוח,
- “טיפ, סו ני”,
- “מי מפחד מהדוב הגדול”,
- מרוץ שליחים – ריצה, בעזרת חפץ (כמו – העברת מקל, הליכה על קביים, מסלול חישוקים…)
- משחק ” תפיסת המטפחת” – כל ילד קיבל מספר מאחד עד שש (לפי מספר הילדים). במרחק של שלושה מטר מונחת מטפחת, הילד שמספרו נאמר, קם ורץ לקחת את המטפחת. בתחילה נאמר מספר אחד (ילד אחד קם, ללא תחרות ),בהמשך נאמרים שני מספרים.
משחקים הכוללים שינויי כיוון
- ריצה קלה אחרי חבר מוביל – (ניתן להיעזר בפעמון), החבר צריך לשנות כיוונים, והחבר צריך לנועה אחריו.
- משחק “התנועות” – עומדים בחצי גורן, חבר עושה תנועה מוטורית וגם במלל, החברים צריכים לחזור אחרי התנועה.
- משחק ה”זנבות” (גם משחק זריזות)- לחבר יש זנב, חבר אחר צריך לתפוס את הזנב, אפשרות נוספת – לכל המשתתפים יש זנב, להוראה הילדים, צריכים לתפוס זנבות של אחרים ולשמור שלא יתפסו את הזנב שלהם.
- “האפודות” – שני ילדים לובשים אפודה ומקבלים קובייה שיכולה להדבק על האפודה.
להוראה הילדים זורקים אחד על השני את הקובייה בניסיון שהקובייה תפגע באפודה.
משחקים נוספים:
פעילות בעזרת מצנח
- כל הילדים מחזיקים ביחד את המצנח מסביב.
- לנער את המצנח, לשמור על כדור הנמצא על המצנח בזמן שמנערים,
- כל ילד בתורו אומר אם ה”ים” – רגוע (מנערים חלש את המצנח)או סוער (מנערים חזק)
- “חתול ועכבר” – העכבר מתחת למצנח, החתול על המצנח, החתול צריך לתפוס את העכבר, בזמן שהילדים עומדים מסביב, ומנערים את המצנח.
- “סוכריה” ילד שוכב בצד אחד של המצנח, מחזיק במצנח ומתגלגל על הבטן והגב.
- החלפת מקומות לפי שם – להוראה מרימים את המצנח ולא עוזבים ידיים מהמצנח, שני ילדים שקראו בשמם, מחליפים מקום מתחת למצנח.
משחקי כדור וקובייה
- “הקובייה” – אחד מטיל את הקובייה, עליו לתת משימה מוטורית לכל הילדים, מספר פעמים ביצוע המשימה יהיה לפי המספר שעל הקובייה.
- “משחק שמות” – ילד עומד לפני כל הילדים, אומר שם של חבר, וזורק את הכדור לחבר ניתן לבצע את המשחק גם כשעומדים במעגל.
- “גע גע גע”- הילדים צריכים לגלגל את הכדור ולפגוע ברגליים של חברים ולשים לב שהכדור לא נוגע ברגליים שלהם (ניתן לשחק משחק זה בכדור פעמון).
- העברת כדור מחבר לחבר שמצד ימין במעגל, לשריקה התלמיד שאצלו הכדור, משנה כיוון.
- 21 מסירות בין התלמידים מבלי שהכדור נופל.
- “חבר באמצע” – עמידה במעגל, אחד עומד באמצע, החברים מתמסרים והוא צריך לתפוס או לגעת בכדור. מתחלפים.
- משחק כדור מעל הרשת (פעילות לחודשים האחרונים).
פעילות בעזרת חישוקים
- משחקי ריצה – מסביב לחישוקים, בסללום, קפיצות, בתוך החישוקים.
- “ים יבשה”,
- המעגל – התלמידים עומדים במעגל, לכל אחד יש חישוק, להוראה יש לסובב את החישוק, ולרוץ לתפוס את החישוק של החבר שבצד ימין.
משחקי נופש פעיל
צלחת מעופפת מספוג, קביים מפלסטיק וחבל, כדור סקוץ’, חישוקים, דלגיות.
פעילויות ומשחק מוטורי הדורשות שיתוף פעולה
- “רכבת” – כל קבוצה קטנה עומדת כרכבת בטור. לשריקה ראשונה, הקבוצה הולכת כרכבת אחרי המשתתף המוביל הראשון. לשריקה נוספת, המשתתף האחרון בטור הופך להיות הראשון בטור, וכך הלאה.
- “חפש את הקבוצה” – חלוקה לקבוצות קטנות, זיהוי והבחנה בחברי הקבוצה. לשריקה ראשונה, הילדים מתפזרים במרחב, כל אחד לחוד, ללא קבוצה. לשריקה שנייה, יש לחפש את חברי הקבוצה ולהתאגד יחד לחזרה לקבוצת המקור.
- “משחק הזנבות” – כל מורה תקבל סרט בצבע זוהר, תקשור את הסרט כזנב. לשריקה ראשונה, המורות תנסנה לתפוס כמה שיותר זנבות של מורות אחרות. בנוסף, תנסנה לא לאבד את זנבן. לשריקה נוספת, יש להפסיק את המשחק. המורה שהצליחה לאסוף כמה שיותר זנבות, היא המנצחת