fbpx

דגשים במהלך העבודה הטיפולית עם ילדים עם לקויות ראייה או עם עיוורון

נכתב ע”י: שרית לוי מדריכת ראייה ארצית, יעל כרמון פיזיותרפיסטית, רותי הראל מרפאה בעסוק וצוות אלי”ע
הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית. חומרת לקות הראייה ואופייה הם הגורמים החשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות. ככל שהילד מתפתח נראה כי תפקוד הראייה שלו משתפר, אבל למעשה הראייה נשארת כפי שהייתה. במילים אחרות, נראה כאילו הילד רואה יותר, אבל לא כך הוא, ראייתו נשארת ורק תפקוד הראייה משתפר.

בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעולה הטבוע בהם. סוכני החקירה הראשונים הם החושים “הקרובים” מגע, טעם, ריח, אח”כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי. ידע ויכולות רבות נלמדות מתוך הקשר, הקשר והאינטראקציה תלויי ראייה משמעותיים לפיתוח תקשורת ויכולות חברתיות. בעוד שילדים רואים יכולים להתאים עצמם לסביבה ולהסיק משמיעה וראייה בו זמנית, ילד עם לקות ראייה יזדקק לתיווך המבוגר בכדי להגיע להבנת הסיטואציה בה הוא נמצא. תינוקות עם עיוורון או לקות ראייה הם בעלי הזדמנויות מעטות יותר ללמידה. בשל הלקות הם מראים פחות חקרנות ונוטים להיות יותר סטטיים, מתקשים בהתמודדות עם מספר גירויים בו-זמנית ולשם למידה זקוקים לסביבה מותאמת.
על מנת לאפשר טיפול מיטבי בילדים עם לקות ראייה עלינו להתאים את הטיפול לאופיו של הילד ולמאפייני הלקות שלו.
.לעיון והורדת המאמר המלא לחצו כאן:  דגשים במהלך העבודה הטיפולית עם ילדים עם לקויות ראייה או עם עיוורון

דילוג לתוכן