הערכה מיועדת לילדים בעלי לקות ראייה בגילאים 0.5 שנה עד 3.5 שנים.
מטרת הערכה לבצע בחינה של הראייה התפקודית של הילד תוך התייחסות למיומנויות הראייה המרכזיות: מודעות לגירוי חזותי, מיקוד מבט, מעקב, סריקה, פיענוח.
למידע נוסף, הרצאות והדרכות ניתן לפנות ליעל ראוך פורה , מנהלת הדרכה ופיתוח של אלי”ע
המידע שיתקבל מהערכה זו יאפשר פיתוח תכנית למידה אישית בתחום הראייה, המותאמת לילד.
- אופן ביצוע ההערכה:
- מתי נבצע את ההערכה עם הילד במהלך שעות היום?
זמני ביצוע ההערכה תלויים בילד. יש לבצע בזמנים שטוב לו, בד”כ בשעות הבוקר. רצוי לקיים תצפיות על הילד בזמנים טובים ובזמנים פחות טובים.
בעת הפרעות שינה חריגות אצל ילדים יש לבצע חשיבה בנוגע לזמני ביצוע הערכות הראייה.
- היכן נבצע את הערכת הראייה?
בחדר חושך וגם מחוצה לו, בסביבת הגן ובסביבה מוכרת ושאינה מוכרת.
- באילו חפצים נשתמש לביצוע הערכת הראייה?
בחפצים מוכרים ושאינם מוכרים. חשוב שיהיו כלים וחפצים מגוונים לביצוע הערכה, כדי שלא יחקו את השימוש בחפצים שהורגלו ושקיימים ביום יום בגן. יש צורך לבדוק את היכולת ולא את ההרגל, כלומר: שלא נעשה לימוד ספציפי של משחק אלא שקיימת הכללה של היכולת. לדוגמה: משחק לוטו עם תמונות מהקלסר הירוק בשולחן אור- לנסות עם הילד משחקי לוטו אחרים עם שימוש בתמונות אחרות כדי לבדוק שאין חיקוי אלא שנלמדה היכולת ויש הכללה בביצוע גם בעזרים שהם דומים למה שלמד.
- האם נבצע את הערכת הראייה עם רטייה או בלי רטייה?
נבצע עם הרטייה וללא הרטייה אלא אם כן הרטייה מפריעה לתפקוד הילד ברמה כזו שלא ניתן לבצע איתה את ההערכה. לא רצוי להיכנס למאבקי כוחות עם הילד.
- חשיבות מנחי הילד בעת ביצוע הערכת הראייה:
חשוב לדאוג בעת ביצוע ההערכה למנח אופטימלי עבור הילד הן מבחינה פיזית והן מבחינה ראייתית. יש לאפשר לילד את היציבות ומיקום הזווית הנוחה והנכונה לראייה עבורו. חשוב לציין זאת בהערכה!
- האם ההערכה תתבצע עם איש צוות נוסף?
אין הכרח לבצע את ההערכה בליווי איש צוות נוסף. יש לשקול לבצע עם איש צוות נוסף במידה ולאיש צוות אחר יש היכרות טובה יותר עם הילד בהיבט תפקוד הראייה. ביצוע הערכה יחד מאפשרת למידה משותפת, פניות לביצוע הערכה ולא לתיעודה, הסתכלות של אדם נוסף והתלבטות והסקת מסקנות בעת מצבים מבלבלים ולא עקביים בתפקוד הראייה של הילד.
- איסוף מידע התפתחותי
חשוב לעיין בטבלאות נורמות התפתחותיות בתחום הראייה ובשאר תחומי ההתפתחות, על מנת להבין מהו תפקוד נורמטיבי ואת ההשוואה בינו לבין התפקוד הלקוי.
- משמעות הסעיפים הבאים בהערכה:
- ההבדלים שבין המודעות לתפיסת אור לבין המודעות לכיוון של האור
מרחב וכיווניות מצביע על רמה קוגניטיבית גבוהה יותר של שימוש ויזואלי. זוהי מערכת ויזואלית, תפיסתית בשלה ושימושית. כיוון מלמד על כך שהילד יודע איפה הוא ושהוא יודע שיש מרחב- זהו היבט תפקודי (איך הראייה שלי מובילה אותי בעולם?).
- ראיית עומק מקרוב- הצורך לקבע/ להחזיק את המוט, המיכל או הכלי ע”י גורם אחר שאינו הילד
על מנת לבדוק (בעת שימוש בראיית עומק או בראיית תלת מימד) אם הפעולה מתבצעת תוך שימוש בראייה או בעזרת הידיים בלבד, יש לקבע את המוט או להחזיק את המיכל בידי גורם אחר שאינו הילד.
כדי לבדוק, שאכן היכולת קיימת ניתן לבחור בכלי גדול יחסית ולא הכי קטן, כלומר: הערכה קלה לביצוע, ועל מנת לבדוק את איכות היכולת הקיימת, ניתן להקשות ולהעלות את רמת הביצוע.
- זיהוי סימנים חזותיים (מאפיין של האובייקט כגון צבע, צורה, מוכרות…) בהם הילד נעזר לצורך פענוח של תמונה/ חפץ/דמות
לעצמים רבים יש קווים או נקודות זיהוי עיקריות חשובות ביותר, שחשוב ללמד את ילדינו, כדי לשפר את יכולת המח לפענח את מה שהעיניים מעבירות.
- סריקה ספונטאנית לעומת סריקה מכוונת
סריקה ספונטאנית- האם הילד השתמש בראייה ככלי “לתפוס” את העולם (המידע שנקלט דרך החושים מקודד בזיכרון ועובר עיבוד קוגניטיבי, במטרה להעניק משמעות לסביבה) ולא ככלי לקלוט. לדוגמא: אני מחפש במודע את הכלב או שראיתי אותו ואז אני ער אליו. סריקה ספונטאנית הנה תפקודית ומהווה כלי אקטיבי ללמידה.
סריקה מכוונת- פעולה בה אנו נותנים הנחייה לילד.
- השלמת תמונה חסרה (פיתוח הדמיון הוויזואלי)
השלמת אינפורמציה חסרה הנה אחת מההערכות הלמידה. אנו בעצם בודקים את יכולת הדמיון הוויזואלי של הילד.
זוהי מיומנות ראייה נלמדת, שיטת עבודה.
- היכולת למתוח קו דמיוני בין שתי נקודות
נבדקת היכולת של הילד ליצור בדמיונו עולם שמורכב משתי נקודות וההבנה שיש קשר ביניהם. זוהי בדיקה מרחבית על תפיסת העולם. שימוש בראייה כדי לבנות במח עולם מרחבי עשיר וגבוה יותר.
הניסיון העשיר שלנו במרחב יוצר את הצורה בדמיון, לדוגמה: יצירת 4 נקודות במרחב היוצרת את הצורה ריבוע.
- הפיקוח הוויזואלי בקשר עין – יד
הוא הערך המוסף והחשוב, מוסיף לאיכות הפעולה המוטורית ולאיכות (ושיפור) חדות הראייה. - שילוב מספר מיומנויות בו זמנית
שילוב המערכות חשובות ונחוצות היות ואין תפקוד ללא שילוב של החושים. כמעט ואין משימות בחיי היום- יום שדורשות חוש אחד בודד.