"בעיות ראייה" וליקויי למידה

כדי להבין את הקשר בין בעיות בראייה ולמידה צריכים להפריד בין לקות ראייה ובעיות אחרות בראייה. במאמר זה נדון על קשיי למידה על רקע וויזואלי ולא בעיות אחרות כגון בעיית קשב וריכוז  או דיסלקציה.

לקות ראייה: מצב המתאר מגבלה ביכולת לראות שלא ניתן לפטור על ידי משקפיים, עדשות מגע או ניתוח. הקושי הלימודי נובע משני גורמים:

– השפעת הלקות ראייה על ההתפתחות הכללית של הילד

– חוסר יכולת לראות מספיק ברור כדי להתמודד עם החומר במסגרת הכיתה.

ההשפעה על ההתפתחות: לקות ראייה מלידה משפיע על התפתחות ויזו-מוטורית, רגשית, שכלית וחברתית. הטיפול היעיל ביותר הוא התערבות טיפולית מוקדמת רב חושית (כבר בינקות) כדי למנוע או למתן השפעות אלו.

השפעה על חדות הראייה: הטיפולים בנושא זה כוללים התאמת משקפיים מיוחדים (משקפת, מגדלת), התאמת בסביבה: גודל, ניגודיות, רווחים, מיקום ישיבה בכיתה, לימוד שמיעתי כאשר זה ניתן במקום ראייתי, וסיוע בזמן שהייה בכיתה.

 

בעיות ראייה אחרות (שאינן מוגדרות לקות ראייה):

 

סטייה תשבורתית (צורך במשקפיים):

  • קוצר ראייה, הבעיה הכי נפוצה, גורמת לטשטוש מרחוק ובדרך כלל אינה סיבה ללקות למידה, ניתנת לפתרון על יד משקפיים.
  • אסטיגמציה (או צילינדר) סטייה תשבורתית שאינה סיבה ללקות למידה, גורמת לטשטוש וניתנת לפתרון על ידי משקפיים.
  • רוחק ראייה, אכן יכולה להיות מקושרת ללקות למידה, עלולה לגרום לטשטוש בראייה ולעיתים נדרש מאמץ יתר שיכול להשפיע על ריכוז ורצון לקריאה/ כתיבה מקרוב. גם כאן הפתרון הוא ע"י משקפיים.

קשיים בשליטה בכישורי ראייה: (שיתוף פעולה דו-עיני, תנועות עיניים, ואקומודציה)

  • כדי לאפשר עבודת עניים נוחה מקרוב אנו זקוקים לשיתוף פעולה יעיל בין העיניים במיוחד בפעולה של כינוס (קונברגנציה). חולשה בקונברגנציה גורמת לעייפות, כאבי ראש, כפילות ובשל כך לחוסר רצון לקריאה.

  • קריאה מהירה ונכונה דורשת שליטה טובה בתנועות עיניים בשם תנועות סקאדיות. ללא תפקוד נכון, יש קפיצת שורות, קריאה איטית ואובדן מיקום בתוך הטקסט.
  • כדי לראות ברור מקרוב, יש צורך להגביר את הכוח של עדשת העין (אקומודציה). חוסר שליטה ביכולת זו גורמת לטשטוש חולף, חוסר ריכוז, כאבי ראש ועייפות.

קשיים בתפיסה חזותית:

קיימים מספר כישורים הדרושים ללימוד קריאה נכונה:

זיכרון חזותי, תפיסת צורות, יחסים במרחב, עקביות הצורה, השלמת צורות, ועוד. קשיים ביכולות אלו מעקבים את הקליטה/למידה הראשונה של הקריאה ומשבשים את המשך הדרך.

לכן, אין ספק שראייה ברורה חשובה ללמידה אבל זה לא סוף פסוק אלה רק התחלה טובה. בנוסף לראייה חדה ילדים צריכים שליטה טובה במיומנויות הראייה (כגון תנועות העיניים ואקומודציה) יחד עם תפיסה חזותית בשלה כדי להצליח ללמוד בצורה נכונה.

בתוך אופטומטריה ישנה מומחיות הנקראת  אימון ראייה אופטומטרי (Optometric Visual Therapy) .זו סדרת טיפולים המשפרים את היכולת של המוח לשלוט בפעולות של ראייה, בשילוב ראייה ויכולת מוטורית, ובתפיסה החזותית (זיכרון חזותי, הבנת רצף וכו').  במידה ומתגלה קושי בלמידה על רקע ראייתי ניתן לפנות לאופטומטריסטים התפתחותיים להמשך בירור וטיפול.

למידע נוסף ניתן לבקר באתר של ה המכללה לאופטומטריסטים התפתחותיים

הארגון הישראלי: https://covd-israel.com/  האתר עולמי: https://www.covd.org/

דילוג לתוכן