אור כחול: מה זה והאם הוא מזיק לנו ולעיניים שלנו?


העין האנושית יכולה לקלוט צבעים שונים וגוונים הודות לאורך הגל השונה של כל צבע. ככל שאורך הגל ארוך יותר אנחנו רואים גוון יותר קרוב לאדום וככל שאורך הגל קצר יותר אנו רואים סגול וכחול.  לגלים ארוכים יש מעט אנרגיה וגלים קצרים יש הרבה אנרגיה. ככל שיש לאורך גל יותר אנרגיה כך קיימת אפשרות של נזק לרקמה הקולטת את גירוי האור.

אור השמש וגם אור לבן הם בעצם תערובות של צבעים ואורכי גל שונים. ישנם אורכי גל בלתי נראים הגורמים נזק לעיניים כגון אולטרה סגול, ההשפעות והנזק של אורכי גל אלו ידועים ומוכרים בעולם המדע והרפואה וההמלצה היא להתמגן בחשיפה אליהם, כגון קרם הגנה, משקפי שמש. (דרך אגב, כמות אנרגיית UV בחדר חושך שלנו באלי"ע לא מספיק גבוהה כדי לייצר נזק.)

מתוך טווח אורכי הגל של האור הנראה, אור כחול הוא בעל האנרגיה הגבוהה ביותר. בשנים האחרונים מתקיימים דיונים ודיווחים על האפשרות של נזק מחשיפה לאור כחול. אחת הסיבות לדיונים האלו היא שאור כחול קיים בכמות יחסית גדולה במסכים כגון מחשב, טלפונים חכמים וטבלטים. אם מתחשבים בכמות הזמן שאנו מתבוננים במכשירים אלו במשך יום רגיל, אפשר להבין את חשיבות הדיון.

איזה חלקים של העין  עלולים להיות פגיעים לנזק מחשיפה לאור כחול?

   

 האור הכחול נמצא סביבנו כל הזמן ממקורות אור מלאכותיים, הוא עובר את הקרנית והעדשה ונספג על ידי הרשתית. ספיגת האנרגיה היא שעלולה לגרום לנזק וכאן מתחיל הוויכוח.

ישנה טענה שתיתכן פגיעה בקולטנים של הרשתית במשך חיינו.

השפעות אחרות:

במשך השנים חוקרים שונים ערכו  רשימה ארוכה של "נזקים" כתוצאה מחשיפה ממושכת במשך היום ובמשך חיינו  לאור כחול, לרוב ללא הוכחה מדעית. היום הרשימה כוללת:

  • ליקויי למידה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • עייפות בעבודה מול מחשב
  • הפרעות שינה

מסקנות ומוסמכות בשלב זה:

  1. אין מספיק אנרגיה של האור הכחול במסכים בכדי לגרום לנזק לעין.
  2. אין הוכחה מדעית להשפעה על ריכוז, ליקויי למידה או עייפות בעבודה ממושכת מול מחשב.
  3. יתכן שהרבה "זמן מסך" לפני שינה יכול להפריע לשעון הביולוגי שלנו בשל החשיפה הממושכת לאור הכחול.
  4. יש הוכחה שלחשיפה לאור כחול, במינון הנכון במשך היום יש השפעות חיוביות על ערנות, פעולות קוגניטיביות והשעון הביולוגי (כרגע אין המלצה רפואית בנדון).

 

המלצות:

  1. בשלב זה אין צורך במשקפיים מיוחדים שמסננים אור כחול בעבודה מול מסך.
  2. ייתכן שכדאי לקצר "זמן מסך" לקראת שינה במיוחד אם סובלים מהפרעות שינה.
  3. יש צורך להיזהר מחשיפה לשמש בלי מסנן (חוסם) אולטרה סגול ובמשקפיים מסנני קרינה. (וגם לעור)
  4. ככל שיצטבר מידע מדעי ייתכן שינויים בהמלצות ובמסכנות.

מקורות מידע מרכזיים

  1. Sleep Disturbances Are Related to Decreased Transmission of Blue Light to the Retina Caused by Lens Yellowing  Line Kessel, MD, PhD,Galatios Siganos, MSc, Torben Jørgensen, MD, DMSci, Michael Larsen, MD, DMSci  Sleep, Volume 34, Issue 9, 1 September 2011, Pages 1215–1219,
  2. Effects of blue light on the circadian system and eye physiology Gianluca Tosini,1 Ian Ferguson,2 and Kazuo Tsubota3 Mol Vis. 2016; 22: 61–72.
  3. Blue light improves cognitive performance Lehrl, K. Gerstmeyer, J. H. Jacob, H. Frieling, A. W. Henkel, R. Meyrer, J. Wiltfang, J. Kornhuber & S. Bleich Journal of Neural Transmission volume 114, pages457–460 (2007)
  4. Does Blue Light Filter Improve Computer Vision Syndrome in Patients with Dry Eye? Hong-Ming Cheng1,2#, Shyan-Tarng Chen1,2#, Liu Hsiang-Jui3 , and Ching-Ying Cheng1,2* Life Science Journal, 2014;11(6)
  5. Do blue light filters confer protection against age-related macular degeneration?HMargrain, MBoulton, JMarshall, D.HSliney Progress in Retinal and Eye Research Volume 23, Issue 5, September 2004, Pages 523-531
דילוג לתוכן