רעיונות לפעילויות יצירה בבית
הורים יקרים,
מעבירות לכם כמה רעיונות שאפשר לעשות בבית בתחום היצירה עם הילדים. בפירוט הפעילויות הוספנו דגשים הקשורים לראייה.
חשוב ביותר: הקפידו על הבטיחות הכללית של ילדכם. השתמשו רק באביזרים בטיחותיים ומתאימים לגיל (לא חפצים זעירים שניתן להכניס לפה או כל דבר אחר שיכול להיות מסוכן)
כדי שזמן היצירה עם הילדים יהיה יותר מהנה וכיפי להלן מספר דגשים כלליים שכדאי לשים לב אליהם:
- לרוב כשמגישים לילדים נייר הם נוטים לזרוק או לקמט אותו, אנו מציעות להדביק אותו עם נייר דבק לשולחן, דבר שיקבע אותו וימנע ממנו לזוז .
- תנו לילדים שלכם זמן, אל תמהרו איתם, תנו להם דוגמה אישית לדרך היצירה שלכם, ורק לאחר זמן מסוים תוכלו לתווך להם את הדרך. התוצר הוא לא מה שחשוב אא ההתנסות והחוויה.
- זכרו לשמור על קונטרס בין הדף או משטח העבודה לבין הצבע שבחרתם לעבוד איתו. (לדוגמה: אם אתם מחליטים להשתמש בדבק לבן אל תשימו אותו על צלחת לבנה אלא על צלחת עם ניגודיות טובה יותר, צבע כהה שעליו הדבק הלבן יבלוט. דוגמה נוספת: מדבקות שמדביקים על נייר לבן עדיף שלא יהיו בצבעים בהירים כמו צהוב)
- תתמללו לילדים כל מה שהם ואתם עושים ורואים (“עכשיו ניקח את הלימון, נחצה אותו לשניים ונטבול אותו בצבע האדום ..אחד..שתיים..ושלוש ועכשיו נניח על הדף” “וואו חמוד תסתכל האצבע שלי כחולה”… “איפה יש לאמא מדבקה?… המדבקה על האף של אמא…”)
- אל תפחדו להתלכלך ושהילדים יתלכלכו J אפשר תמיד לנקות ולשטוף ידיים בסיום הפעילות.
- תוכלו להשתמש בכל חומר שיש בבית ולמחזר אותו לדוג’: גלילי נייר טואלט, קופסאות נעליים ישנות, קופסאות קורנפלקס, קרטון, פקקים ומכסים של קופסאות, בקבוקים או מיכלי פלסטיק ישנים. כל אביזר יכול להפוך לחומר יצירה שאותו ניתן לצבוע, להדביק או לגזור.
- זכרו שילדים בגיל הזה חוקרים ומתנסים בהכל וכך הם מגלים את העולם. המטרה שלנו היא לחשוף אותם כמה שיותר לדברים חדשים ויחד עם זה לתת להם בטחון בכל דבר שהם עושים ומגלים ושהם רק ייהנו מהחקירה שלהם J אם מכניסים לפה צבע אפשר להוציא ולומר בעדינות “לא שמים את הצבע בפה”..עם הצבע צובעים על הדף..”
צבעי ידיים:
- שימו לילדים קצת צבע על השולחן או על נייר עדיף לשבת איתם ולשים גם מעט צבע לעצמינו ולהתנסות בעצמינו. מאוד מאוד חשוב לא לנסות לקחת את היד של הילד ולהכניס בכוח לצבע. תנו לו את הזמן שהוא צריך כדי שירצה בעצמו וירגיש בטוח להתנסות ולגעת בצבע.
- כמו כן אתם יכולים לקחת פונפון או עיגול של צמר גפן לשים צבע בצלחת, לתת לילדים דף ולתת לילד לטבול את הפונפון או הצמר גפן בצבע ואז לצייר בעזרתו על הנייר. אפשר להשתמש גם במקלות אוזניים או בכל אביזר שמתאים כהשארת חותם על הדף.
- אם יש אפשרות לחתוך חתיכה מפרי כמו לימון, תפוז או ירק כמו מלפפון ולטבול אותו בצבע ואז על הדף, זה יעבוד על עיקרון של חותמות.
מדבקות:
- קחו מדבקות עגולות גדולות עדיף בצבעים כהים או זוהרים אבל לא בהירים (מפני שהדף לבן וצריך לייצר ניגודיות) הדביקו על היד או על האף או על סנטר את המדבקה ותנו לילד לנסות להוריד אותה ובתיווך מלא (ממש לעזור לו יד ביד) להדביק אותה על הדף.
כך נעבוד גם על שיום של איברי הגוף השונים וגם על המוטוריקה העדינה.
- לחלק מהילדים ניתן לצייר צורה תחומה ומעובה (קו עבה) בצבע שחור או צבע בולט אחר (לדוג’ עיגול או משולש גדול על הדף) ולהנחות את הילד להדביק את המדבקות בתוך הצורה. העבודה חייבת להיות בתיווך מלא עם הילד.
צבעי שעווה:
- תנו לילדים שלכם גיר של צבע שעווה עם דף נייר, זכרו שהילדים מתנסים וחוקרים כל דבר שמגיע לידיים שלהם, תנו להם את האפשרות זאת, לאחר מספר רגעים תיקחו צבע נוסף ותנסו לדפוק על הדף עם הצבע ואחר כך תקשקשו עם הצבע על הדף. הילד צריך לראות ולגלות שמשהו קרה ונוצר משהו חדש על הדף. לאחר מכך אתם יכולים לנסות לקחת את היד של הילד שביחד איתו תנסו לשרבט על הדף.
דבק פלסטי:
- שימו קצת דבק פלסטי בצלחת, בצלחת השניה תכינו מצרפים (חתיכות פאזל, גזרי נייר גדולים אפילו מתוך מגזינים ישנים או ניירות צבעוניים ובתיווך מלא (יד שלכם על יד של הילד) תתחילו לטבול כל מצרף בדבק ולהדביק על הנייר. אל תחששו לתת לילד לגעת בדבק ומכך שהוא מתחיל להיות עם ידיים דביקות, תנו לו להרגיש את התחושה ולחקור אותה.
- אפשר לאסוף עם הילדים מהגינה עלים יבשים, פרחים קטנים או כל דבר מהטבע שאפשרי להדביק גם אותו על הדף.
הילדים יהנו מהאיסוף ומהחוויה המשותפת ויחשפו להכרת העצמים וילמדו את המאפיינים שלהם (עלה ירוק, עלה יבש, מקלות קטנים ועוד)
בצק מלח:
מתכון להכנת בצק מלח ביתי רך (בסגנון “פליידו”):
שלוש כוסות קמח
חצי כוס מלח
שני כפות מלח לימון
רבע כוס שמן
שתי כוסות מים רותחים
ללוש הכל ביחד J והבצק מוכן
אפשר לצבוע את הבצק בעזרת צבעי גואש
לשמור במקרר בקופסא סגורה
- עבודה עם מרקמים כמו בצק מלח ופלסטלינה היא בעיקר בשביל התחושה והתנסות במרקמים ותחושות חדשות.
חומרי יצירה שולחניים נוספים:
תוכלו להשתמש בקצפת צמחית שיש לכם במקרר או להכין לילדים ג’לי מאכל לפי הוראות ההכנה שעל גבי האריזה. לאחר שהוא מתקרר ומתקשה לתת להם להשתמש בו על השולחן, לחוש את המרקם, המגע, לחקור את הצבע וגם את הטעם.
פלסטלינה:
ניתן לחתוך עיגולי פלסטלינה קטנים ויחד עם הילדים להרים אחד אחד (עובד על אחיזת “פינצטה”) ו”למרוח” אותם יחד איתכם על הדף. פעילות זו מחזקת את מיומנות המוטוריקה העדינה.
נשמח מאוד לקבל תמונות וסרטונים של הילדים שלכם בזמן פעילות J
צוות אלי”ע