הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית, חומרת לקות הראייה ואופייה, הם הגורמים החשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות. 
קיימות 6 מיומנויות עיקריות לתפקודי הראייה, הן מתפתחות במקביל ואינן בהכרח תלויות אחת בשנייה.
מטרת התרגול היא לשמר ולחזק את  מיומנויות ראייה קיימות.
בעזרת התרגול המטפל יכול "להאיר" את תשומת ליבו של הילד ובכך לשפר את תפקוד ראייתו ואת התפקוד היום-יומי. ככל שהילד מתפתח, נראה כי תפקוד הראייה שלו משתפר, אבל הראייה נשארת כפי שהייתה. במילים אחרות, נראה כאילו הילד רואה יותר אבל לא כך הוא, ראייתו נשארת ורק תפקוד הראייה משתפר.
 תפקודי ראייה

  1. מודעות – ההבחנה בקיומו של דבר מה, הכרה בו וערנות כלפיו.

זו המיומנות הכי ראשונית והבסיסית, היא מלמדת אותנו על היכולת של הילד להשתמש במערכת הויזואלית באופו תפקודי לדוגמא הבחנה בין אור לחושך , כיווניות במרחב -כיוון מלמד על כך שהילד יודע איפה הוא ושהוא יודע שיש מרחב- זהו היבט תפקודי (איך הראייה שלי מובילה אותי בעולם).
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:

מהי תגובה:
הפנית מבט רגעית, שינוי פיזי אצל הילד – העלאת טונוס, שינוי קצב נשימה, מצמוץ, דריכות וכל שינוי  שלא נראה קודם.

  1. מיקוד מבט/ נעיצת מבט: היכולת להביא את שתי העיניים יחד (או עין אחת) למטרה ויזואלית.

קשר עין: תקשורת בלתי מילולית, בה שני אנשים מביטים אחד בעיני השני באותו הזמן.
פעולות כמו הושטת יד וקשר (תאום) עין- יד דורשות יכולת של מיקוד, גם אם לשבריר שנייה.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:

 

  1. מעקב אחר גירוי חזותי:

מעקב: תזוזה של העיניים / ראש, אחר חפץ / אדם.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל :

 

  1. תאום עין יד: הושטת יד תוך מיקוד/נעיצת מבט על חפץ, שימוש בפיקוח ויזואלי (הראייה מובילה את תנועת היד).

היכולת למקד מבט לעבר חפץ הנמצא במרחק הושטת יד ולפעול / להגיב לקיומו בתאום עין- יד.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל :

  1. סריקה-תנועות סקאדיות ("קפיצות") :

"סריקה בעצם נעשה על ידי סדרת "קפיצות" מבט.
היכולת להעביר את המבט ממקום למקום, על מנת לבצע סריקה אחר: הסביבה, חפצים, דמויות ותמונות. התנועה (הסריקה) יכולה להיות ספונטאנית או בצורה מכוונת לצורך איתור. יכולת זו מאפשרת לילד ללמוד לנצל את העיניים לצורכי למידה.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:

 

  1. פענוח – היכולת להבין את תפקידו / משמעותו של האובייקט הנמצא מולי.

מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל פענוח אובייקטים בסביבה הקרובה/ הרחוקה

גורמים המשפיעים על תפקוד הראייה:
גורמים סביבתיים:

שימוש ברמזים ויזואליים
תפקוד הראייה של הילד מסתמך על שימוש ברמזים לזיהוי ויזואלי של האובייקט, כגון:

 שיקולים נוספים הקשורים לילד

לפניכם רעיונות ותרגילים שניתן לבצע בבית עם הילדים לצורך שמור וחיזוק מיומנויות הראייה של ילדכם.
 שלומית מונהייט מתרגלת הראייה של פתח תקווה בשיתוף שרית לוי מדריכת ראייה ארצית של אלי"ע הכינו כמה תרגולי ראייה שאפשר לעשות אותם בבית לטובת שימור ופיתוח מימונות הראייה.

להורדת התרגילים הורידו את המצגות שבלינק אלכם למחשב ושבו עם הילדים בסביבה שקטנה ואפשרו להם להסתכל ולענות על השאלות.
תרגולים המתאימים לגלאי 2-3 שנים
תרגול ראיה 3
תרגול ראיה מס 4

תרגול המתאים לילדי אלי"ע עם לקויות נוספות, עד גיל 3  לטובת מעקב וגרייה
וכדאי להניח צלופן, בהתאם לצבע המעודף על הילד/ה, על האייפד זה נותן רקע אחר לאובייקטים השחורים והקונטרסט מעולה לילדי cvi

עוד מידע מקצועי ניתן למצוא ב מידע מקצועי