הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית, חומרת לקות הראייה ואופייה, הם הגורמים החשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות.
קיימות 6 מיומנויות עיקריות לתפקודי הראייה, הן מתפתחות במקביל ואינן בהכרח תלויות אחת בשנייה.
מטרת התרגול היא לשמר ולחזק את מיומנויות ראייה קיימות.
בעזרת התרגול המטפל יכול “להאיר” את תשומת ליבו של הילד ובכך לשפר את תפקוד ראייתו ואת התפקוד היום-יומי. ככל שהילד מתפתח, נראה כי תפקוד הראייה שלו משתפר, אבל הראייה נשארת כפי שהייתה. במילים אחרות, נראה כאילו הילד רואה יותר אבל לא כך הוא, ראייתו נשארת ורק תפקוד הראייה משתפר.
הפעילות לשיפור תפקודי הראייה תיעשה בדרך של משחק וחוויה, ובהתאם ליכולתו האישית של כל ילד: עד כמה הילד רואה, מהי יכולת התפיסה ורמת ההבנה שלו.
לפניכם רעיונות ותרגילים שניתן לבצע בבית עם הילדים לצורך שמור וחיזוק מיומנויות הראייה של ילדכם.
שלומית מונהייט מתרגלת הראייה של פתח תקווה בשיתוף שרית לוי גננת חינוך באלי”ע הכינו כמה תרגולי ראייה שאפשר לעשות אותם בבית לטובת שימור ופיתוח מיומונות הראייה.
להורדת התרגילים הורידו את המצגות שבלינק אלכם למחשב ושבו עם הילדים בסביבה שקטנה ואפשרו להם להסתכל ולענות על השאלות.
טיפ לדרך: לטובת מעקב וגרייה כדאי להניח צלופן, בהתאם לצבע המעודף על הילד/ה, על האייפד זה נותן רקע אחר לאובייקטים השחורים והקונטרסט מעולה במיוחד לילדים עם cvi
תפקודי ראייה
- מודעות – ההבחנה בקיומו של דבר מה, הכרה בו וערנות כלפיו.
זו המיומנות הכי ראשונית והבסיסית, היא מלמדת אותנו על היכולת של הילד להשתמש במערכת הויזואלית באופו תפקודי לדוגמא הבחנה בין אור לחושך , כיווניות במרחב -כיוון מלמד על כך שהילד יודע איפה הוא ושהוא יודע שיש מרחב- זהו היבט תפקודי (איך הראייה שלי מובילה אותי בעולם).
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:
- תגובה למקור אור/ חפץ/ דמות/פנים
- תגובה לתנועה של גירוי.
מהי תגובה:
הפנית מבט רגעית, שינוי פיזי אצל הילד – העלאת טונוס, שינוי קצב נשימה, מצמוץ, דריכות וכל שינוי שלא נראה קודם.
- מיקוד מבט/ נעיצת מבט: היכולת להביא את שתי העיניים יחד (או עין אחת) למטרה ויזואלית.
קשר עין: תקשורת בלתי מילולית, בה שני אנשים מביטים אחד בעיני השני באותו הזמן.
פעולות כמו הושטת יד וקשר (תאום) עין- יד דורשות יכולת של מיקוד, גם אם לשבריר שנייה.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:
- נעיצת מבט קצר/ ממושך
- מיקוד מבט לעבר מקור אור, עד למרחק של הושטת יד או תלוי גיל התפתחותי.
- מיקוד מבט לעבר חפץ/ פנים/ דמות/ תמונות בתנועה / לא בתנועה
- קשר עין קצר/ ממושך
- מעקב אחר גירוי חזותי:
מעקב: תזוזה של העיניים / ראש, אחר חפץ / אדם.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל :
- מעקב אחר מקור אור/ חפץ/ דמות
- מעקב רציף/ לא רציף.
תאום עין יד: הושטת יד תוך מיקוד/נעיצת מבט על חפץ, שימוש בפיקוח ויזואלי (הראייה מובילה את תנועת היד).
היכולת למקד מבט לעבר חפץ הנמצא במרחק הושטת יד ולפעול / להגיב לקיומו בתאום עין- יד.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל :
- הושטת יד לעבר מקור אור/ חפצים/ דמויות/ תמונות
- תיאום עין- יד.
- סריקה-תנועות סקאדיות (“קפיצות”) :
“סריקה בעצם נעשה על ידי סדרת “קפיצות” מבט.
היכולת להעביר את המבט ממקום למקום, על מנת לבצע סריקה אחר: הסביבה, חפצים, דמויות ותמונות. התנועה (הסריקה) יכולה להיות ספונטאנית או בצורה מכוונת לצורך איתור. יכולת זו מאפשרת לילד ללמוד לנצל את העיניים לצורכי למידה.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל:
- האם יש סריקה ספונטנית- יזומה (ללא תיווך)
- סריקה בסביבה הקרובה/ הרחוקה בסביבה מוכרת ושאינה מוכרת
- סריקה בסביבה מותאמת/ לא מותאמת
- סריקה אחר חפצים/ דמיות/ תמונות
- פענוח – היכולת להבין את תפקידו / משמעותו של האובייקט הנמצא מולי.
מבחינה תפקודית אנו נבדוק ונתרגל פענוח אובייקטים בסביבה הקרובה/ הרחוקה
- פענוח חפץ/ דמות/ תמונה.
גורמים המשפיעים על תפקוד הראייה:
גורמים סביבתיים:
- סביבה מותאמת/ לא מותאמת
- תאורה
- שדה הראייה
- תנועה
- עומס ויזואלי
שימוש ברמזים ויזואליים
תפקוד הראייה של הילד מסתמך על שימוש ברמזים לזיהוי ויזואלי של האובייקט, כגון:
- צבע וקונטרסט
- גודל החפץ, התמונה או הכתב
- מרחק
- זווית הראייה של הילדים עם הלקות הראייה- זווית הראייה הנה מאד משמעותית ביכולת להשתמש בראייה הקיימת ולכן אין “לתקן” את הטיית הראש או המרחק ממנו הילד רואה.
- ילד לקוי ראייה רואה פרטים לפני שהוא רואה את השלם.
שיקולים נוספים הקשורים לילד
- פניות ומוטיבציה (מהווה גורם משמעותי בתפקוד הראייה)
- התנוחה בה הילד נמצא משפיעה על תפקוד הראייה ולכן חייבים לבדוק את התנוחה האופטימלית עבור כל ילד.
- ערבוב עם מטלות נוספות – כשילד לקוי ראייה מתמקד בראייתו על מוקד אחד, הוא לא יכול לשים לב לראייה בפריפריה.
- ככל שהילד מתפתח המיומנויות הנדרשות ממנו צורכות יותר ויותר דיוק ושימת לב לפרטים ולכן נראה כאילו לקות הראייה מחמירה.