מעבר משגרה לחופשה

כתבה: שרית לוי, מדריכת ראייה ארצית, עמותת אלי"ע

במשך כל השנה הלכו הילדים לגן, ונכחו במסגרת חינוכית שסיפקה שגרה וקביעות, אפשרה ביטחון, יציבות, צמיחה והתפתחות. כעת, אנו ניצבים רגע לפני יציאה לחופשה, וחשוב שנבין את השינוי, נתייחס אליו ונתווך אותו לילדינו עד החזרה לגן.
רבים מילדינו חווים קושי במעברים בין שגרה לחופש, ומחופש בחזרה לשגרה, ומכאן קצרה הדרך לאי שקט, לחוסר נינוחות ולקשיי ויסות. לעיתים מורגשת בהלה גם אצל ההורים, הנובעת מעצם המחשבה על תקופה לא ודאית או לא צפויה עם הילדים, שעלולה להיתפס כמעיקה ושלילית. חשוב שניקח נשימה, וננסה להסתכל על תקופה זו גם כהזדמנות לחיבור עם הילד, ליצירת זיכרונות וחוויות משותפות, הזדמנות לחיזוק הקשר עם האחים, לחשיפה להתנסויות מגוונות בזמני הערנות של הילדים ועוד. על מנת להפוך תקופה זו למהנה ומשמעותית רצוי להיערך לקראתה.
הבסיס לעשייה שלנו הוא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות. המפתח ללימוד הוא לא לספר לילדינו על העולם הסובב אותם, אלא ליצור סיטואציות וחוויות שיאפשרו לילדים לייצר את הידע ואת המושגים על סביבתם – בעצמם!
• מומלץ לבצע הכנה מראש – הטרמה -לקראת המעבר לחופשה והשינוי בשגרה, הן על ידי הדמות החינוכית והן על ידי הדמות ההורית. כדאי לתווך לילד את השינוי בהתאם ליכולותיו ההתפתחותיות, כדי להקל עליו ככל האפשר.

• ההבנה שמשך היום אינו זמן אין-סופי, אלא נחלק לשני חלקים עיקריים: בוקר ואחה"צ, יכולה להקל מראש בתכנון ימי החופשה "הארוכים" ולאפשר אווירה של רוגע עבור ההורים והילדים. תכננו שתי פעילויות מרכזיות למשך היום, שיכילו משחקים מוחשיים, משחק בבצק ובחול קינטי, בועות סבון, יצירות, הליכה לגינה, למשפחה או לחברים ועוד. באופן זה גם לא ניצור עומס על הילדים בריבוי של פעילויות. אתם מוזמנים להיעזר בחוברת "התפתחות משחק ומשחקים מותאמים לילדים (בגיל הרך) עם לקות ראייה או עם עיוורון". ניתן למצוא אותה בלינק הבא https://bit.ly/2KEcs7H  ולקבל ממנה רעיונות למשחקים.
• כדאי לתכנן מראש את הפעילויות ולשתף את הילד בדרך המותאמת עבורו, תוך שימוש בערוץ המידע המתאים לו: ויזואלי, שמיעתי, תחושתי או תנועתי. ניתן לשתף אותו גם בקבלת ההחלטות, ובבחירת הפעילויות מבין מבחר הפעילויות המותאמות שנבחרו על ידיכם. התכנון מראש יסייע בשמירה על המסגרת המובנית – סדר יום ברור וידוע מראש יקל על הילד וישרה נינוחות וביטחון.
• בעת יציאה לטיולים משפחתיים, חשוב להקדיש מחשבה מבעוד מועד על בחירת הטיול, מיקומו, התאמות ויזואליות הנדרשות עבור טיולים ויזואליים (לדוגמה: הבאת גיגית מים לים), שימוש בחושים אחרים: טעם, ריח, שמיעה. יש לזכור את זמני הנסיעה הארוכים באוטו ולהיערך גם אליהם (ניתן להכין עם הילד מראש תיק לנסיעות ובו משחקים להעברת הזמן, מוזיקה וסיפורים מוקלטים).

• ניתן להכין עם הילדים "מחברת חוויות" שתלווה את החופשה, תאפשר עיבוד של החוויה ואף מזכרת שתהווה חפץ מעבר לחזרה לשגרת הגן. המחברת תתמלא בהפתעות ובסיפורים על טיול בשטח או סתם על איזה פרח, על אחה"צ נחמד או כל אירוע מיוחד. כתבו במחברת יחד עם הילדים מה עשיתם, איפה, עם מי ואיך הרגשתם. ניתן לצרף מזכרת מהחוויה: בלון מיום הולדת, תמונה, עלה או פרח. עם החזרה לשגרה ניתן לשלוח את המחברת עם הילדים לגן, והגננת תוכל לתווך באמצעותה את השינוי.

חשוב לזכור שככל שמתקרבים לסיום החופשה ולחזרה לשגרת הגן, יש לדאוג לתווך את החזרה מהחופשה לשגרה, שכן חלק מהילדים חוזרים לגן חדש עם צוות חדש ומקום חדש. על כך נמשיך בפעם הבאה.

דילוג לתוכן