fbpx

מחושך לאור – שיפור תפקודי הראייה בקרב ילדים עם לקות ראייה

מאת שרית לוי, מדריכת ראייה ארצית בעמותת אלי”ע.
איך מסייעים לילדים עם לקות ראייה לשפר את מיומנויות הראייה גם כשישנם מעט שרידי ראייה ומדוע זה כל כך חשוב? הכירו את חדר החושך – הכלי הטיפולי לשיפור תפקוד הראייה שטומן בחובו אור גדול.

ישנם ילדים עם לקות ראייה שלהם מעט מאוד שרידי ראייה, שאינם לומדים להשתמש בהם או שלומדים שלא להשתמש בהם. אם ילמדו להשתמש בהם, באופן יעיל, יוכלו לשמר אותם ולשפר בסופו של דבר את תפקוד הראייה. ככל שהילדים גדלים ומתפתחים, המיומנויות הנדרשות מהם ילכו ויעלו וידרשו דיוק רב יותר ושימת לב לפרטים. אם לא ישמרו ויפתחו את השימוש בשרידי הראייה היכולת שלהם לא תעלה בהתאם לדרישה, ולמעשה תפקוד הראייה ילך ויחמיר והם עלולים לאבד את שרידי הראייה לחלוטין ולהגיע למצב עיוורון מלא.
איך אפשר לשפר את תפקוד הראייה אצל ילדים? תתפלאו, אבל העבודה על תפקוד ראייה נעשית בחדר חשוך לחלוטין, נטול כל גירוי חיצוני כמו אור, צבע, תנועה ורעש – חדר חושך הוא אחד הכלים שמסייעים לילדים עם לקות ראייה לשמר את שרידי הראייה ולפתח אותם כדי שיוכלו לנצל אותם באופן מיטבי, שם הם ילמדו לעקוב אחר גירויים, לשלוח אליהם יד ולפענח מהם ומה מקורם.
מדוע דווקא בחדר חשוך? משום שבחדר חשוך יש לנו את היכולת לשלוט בגורמים סביבתיים המשפיעים על תפקוד הראייה כמו תאורה, שדה ראייה, תנועה ועומס, כך שנוכל לספק לילדים את התנאים האופטימליים ביותר לעבודה על שרידי ראייתם. החושך מנטרל את העומס הוויזואלי ומאפשר התמקדות בגירוי המואר, וללא הסחות ורעש מהסביבה, גם טווח הקשב והריכוז של הילד הולך וגדל.
מטרתנו בחדר החושך היא ‘להאיר’ את תשומת הלב של הילדים לחוש הראייה דרך גירויים חזותיים. ילדים עם לקות ראייה רואים גירויים אך לא תמיד מבינים מה הם רואים, ובחדר החושך הם לומדים כיצד לפענח את הגירוי. תפקוד הראייה של ילדים עם לקות ראיה מסתמך על רמזים שונים שמסייעים להם לזהות אובייקטים, למשל צבע וניגודיות, גודל האובייקט, מרחק וזווית הראייה. למעשה ילדים עם לקות ראייה רואים את הפרטים לפני שהם רואים את השלם.
במהלך הטיפול בחדר חושך מובאים בחשבון גורמים שונים שיכולים להשפיע על תפקוד הראייה והצלחת הטיפול, לדוגמה האם לילד יכולת עיבוד אינפורמציה מרכזית חזקה, כלומר יכולת להתמקד ולזהות/לפענח אובייקטים באופן חד וברור, או עם יכולת עיבוד אינפורמציה היקפית חזקה, כלומר תשומת לב לגירויים שמתרחשים בשולי המבט, ואינם מצריכים ראייה חדה. זאת ועוד אנו בוחנים מהי התנוחה האופטימלית עבור הילד שכן לתנוחה שבה הוא נמצא השפעה רבה על תפקוד הראייה וכן הלאה.

בפעם הראשונה שהילד מגיע לחדר החושך נבדוק אם אכן ישנם שרידי ראייה שימושיים, כשלמעשה כל תגובה לגרייה חזותית כמו תגובה למקור אור, לתנועה של גירוי יותר מפעם אחת, לחפץ ולפנים היא בסיס לבנייה של תוכנית עבודה בחדר החושך. לאחר מכן המטפלים מסייעים לילדים לרכוש מיומנויות בסיסיות, כמו מיקוד מבט בגירוי חזותי ופיתוח קשר עין-יד, מעקב אחר הגירוי החזותי, היכולת להעביר מבט ממקום למקום כדי לסרוק אחר גירויים שונים ופענוח של האובייקט שניצב מולם כמו חפץ, דמות או תמונה. לאחר השגת המיומנויות הבסיסיות תעשה עבודה על שימורן וחיזוקן וכן הקניית תכנים חדשים. הטיפול בחדר החושך נעשית גם בעבודה ‘אחד על אחד’ וגם בקבוצות קטנות הנקבעות, כשבכל קבוצה משתתפים ילדים שמאפייני הראייה שלהם זהים.
בחדר החושך נעשה שימוש באביזרים שונים כמו מחשב שבו תוכנות המותאמות ליכולת הילד, טלוויזיה במעגל סגור ושולחן אור, וכן אביזרים המשמשים לפעילות על השטיח כמו נחש אורות, סיבים אופטיים, חפצים זוהרים, עמוד בועות, פנסים שונים וכיוצא בזה – כל אלו מסייעים לתרגול המיומנויות השונות לרבות מיקוד מבט, מעקב, סריקה וכו’.
עבור הילדים, מדובר בחוויה מהנה מאוד המלווה במשחק חברתי וחוויתי, ומשום כך היא מעניקה להם מוטיבציה במהלך שמדרבנת אותם להצליח ובכך מאפשרת בסופו של דבר תוצאה טובה יותר שמבטיחה להם שיפור בתפקוד הראייה בעתידם.

דילוג לתוכן