לשחק ולבשל במטבח יכול להיות כיף גדול. המטבח חלק מרכזי בבית ושם נמצאים הכלים שלנו לבישול ואכילה. המטבח עשיר בהזדמנויות למידה מהנות אפילו מגיל צעיר מאוד.
במטבח הילד/ה לומד/ת:
- לחקור את עולמו באמצעות חושיו – מגע (הבחנה בין מרקמים שונים, משקל, טמפרטורות, וכו’)
טעם וריח (מתוק/מלוח/מר/חמוץ) - שמיעה (רעש של סירים, כפיות מערבבות, מים זורמים וכו’)
- חוש הראייה (הצבעים האטרקטיביים של האוכל, צורת הכלים והמאכלים..) הראייה הוא המניע העיקרי להשתתפות – גם להכנת האוכל וגם לאכילה עצמה.
- לימוד כישורי עצמאות בסיסיים במטבח (לגרוף, לשפוך ולערבב עם כפית, למזוג, לפתוח ולסגור סוגי מיכלים/בקבוקים, למרוח, ועוד….
- למידת כללי בטיחות בסיסיים במטבח – כיצד להשתמש בסכינים, בתנור, זהירות מאוכל חם..
- אינטראקציה עם אוכל בצורה מהנה ויצירתית מעודדת את הילד להיות מוכן יותר ולנסות ולאכול דברים חדשים, ובכך אף מעודדת תאבון טוב יותר.
אספר לכם שאצלי אין בוקר שלא נפתח עם עוגייה לכל ילד (סליחה מכל התזונאיות ומי ששומר, מבטיחה שהם מספיק שובבים כדי לשרוף את זה לפני היציאה לגן) – אבל עכשיו ב”חופשת הקורונה” שנכפתה עלינו נוצר מצב שיש כל מיני דברים פתוחים בבית.. אז במקום שהם ייזרקו, החלטנו להכין מהם כדורי שוקולד מושחתים.
אם לא ידעתם, הרבה פעמים גם בקונדיטוריות נחשבות, מכינים כדורי שוקולד מ”שאריות” ( הכוונה היא לעוגות שהמראה הסופי לא יצא מוצלח וכו’..). וזה מה שנעשה היום.
המצרכים לכדורי שוקולד משאריות :
300 גרם של עוגיות יבשות ( וופלים, אוריאו, עוגיות חמאה, ביסקוויטים, קליקים למינהם וכו)- אפשר פשוט 300 גרם של פתי בר.
200 גרם שוקולד חלב (אנחנו השתמשנו בביצי קינדר שהילדים לא אכלו, פסק זמן וכו)
3/4 כוס חלב
2 כפות קקאו אמיתי
50 גרם חמאה
קוקוס/סוכריות/אגוזים מסוכרים – לציפוי
אופן הכנה:
הדרך הפשוטה היא לתת לילדים להכניס את כל העוגיות לקערה- מבוגר מעביר למעבד מזון ולטחון את כל העוגיות.
אם רוצים לעבוד, מחלקים את העוגיות לשקיות עם סוגר תיק-תק למעלה, סוגרים היטב (או ששמים בשקית רגילה וקושרים למעלה). לוקחים מערוך/פטיש שניצל ו”מרדדים” את העוגיות עד לעובי הרצוי.
במקביל שמים בסיר: חלב, שוקולד, חמאה ומרתיחים. מוסיפים את הקקאו ומערבבים עד איחוד החומרים.
שופכים מעל הביסקוויטים, מערבבים היטב- מקררים את העיסה ומגלגלים לכדורים.
הערות:
*חשוב להסביר לילדים על חשיבות ניקיון הידיים לפני תחילת העבודה.
*עבודה עם מערוך/פטיש שניצל תאפשר לנו עבודה וחיזוק של חגורת כתפיים.
*ניתן לעבוד על צורות תוך כדי ההכנה- הביסקוויט הוא מלבן, הכדור עגול וכו’
*רצוי לתת לילדים לחוש בידיים את כל החומרים לפני ההמסה והאיחוד, ניתן גם לטעום כדי להעשיר את החוויה ולקשר כל חומר גלם למציאות.
*תוך כדי כל התהליך חשוב לתמלל לילדים כל הזמן מה אנחנו עושים.
מתכון לארטיקים ביתיים
אז הימים עוברים להם והנה הגיע האביב. מתחיל להיות נעים בחוץ וזה כבר תירוץ לעבור לדברים קפואים וטעימים שלא דורשים הרבה זמן הכנה (כן דורשים המתנה..), אין צורך בהרבה מצרכים והילדים יכולים להיות שותפים מלאים בתהליך.
מצרכים:
פירות על פי הטעם שנבחר
ניתן לשלב מיץ תפוז/חלב/שמנת מתוקה להעשיר את הארטיק לגלידה
תבנית להכנת ארטיקים (אם אין, אפשר בכוס חד פעמי ולמלא עד הגודל הרצוי)
מקלות (אם אין אפשר לחתוך קש שתייה)
אפשרות 1:
1.לתת לילדים לסחוט פירות הדר- תפוז, קלמנטינה- לשפוך לתבנית ולהקפיא
אפשרות 2:
לטחון בבלנדר תותים+בננות (ניתן לשלב כל פרי שאוהבים מלון/תמר/תפוז וכו’)
להוסיף מעט נוזל- מיץ תפוז/חלב/שמנת מתוקה
ולהעביר לתבנית, להוסיף מקלות ולהקפיא.
1.חשוב לשתף את הילדים בחשיבות שטיפת הפירות ולעשות זאת יחד. כך הילדים נחשפים למרקמים השונים, לגודל הפירות, יכולים להריח כל פרי שמשתמשים בו.
2.עבודה עם מסחטה מצריכה הפעלת כוח ועובדת על חיזוק חגורת כתפיים והפעלת כף היד. חשוב לתמלל כל הזמן לילדים מה עושים- על הפרי השלם, חיתוך ומה קורה לו אחרי הסחיטה. (כדאי למשש יחד את התפוז הסחוט).
אפשרות 3: לימונענע
מבשלים חצי כוס סוכר על כוס מים ושומרים במקרר.
טוחנים בבלנדר נענע, סוחטים 2 לימונים ומוסיפים מים. ממתיקים לפי הטעם בעזרת מי הסוכר שהכנו.
מעבירים לתבניות, שמים מקל ומקפיאים.
תהנו!
ילדי וצוות סניף רחובות משתפים אותנו בהכנת מיץ תפוזים:
מצרכים:תפוז, כוס (רצוי שקופה), סכין, קרש, מסחטת מיץ
- לפני שאנחנו מתחילים, נכין אזור נקי (וללא הסחת דעת) ליד השולחן במטבח כדי שהילד ישב מרוכז.
- שימו תפוז שלם על צלחת (רצוי לבנה כך שהתפוז יראה בבירור) וחקרו את התפוז יחד – הצורה עגולה שלו, הקליפה גסה שלו, המשקל, הריח כשמגרדים את הקליפה, הטעם מר, ושאלו ביחד “איפה המיץ?”
- קחו את הקרש והסכין ועם תיווך על ידו של הילד (או אם ילדכם אינו מוכן, תוכלו לעשות צעד זה בעצמכם) ולאט לאט חתכו את התפוז במרכזו.
- זו הזדמנות נהדרת לחקירה – לדון ולחקור את הרטיבות של המרכז לעומת הקליפה היבשה, השתמשו באצבעות כדי למצוא ולהוציא את הגרעינים (אם הגיל/היכולת מתאימים)
- עם ידכם על היד של ילדכם, נסחט ביחד את התפוז על המסחטה.
- דברו על איך צריך ללחוץ חזק, על איך צריכים לסובב את התפוז על המסחטה, וכו’
- אחר כך קחו את החלק העליון של המסחטה כדי להראות לילדכם את המיץ שהוא סחט
- עם ידכם על יד ילדיכם, מזגו את המיץ לכוס.
- תנו לו להרגיש שהוא רטוב וקצת דביק
- דברו על צבעו והריח הנעים והמתוק
- סוף סוף….. תשתו ותהינו ! (וכמובן תדונו בכמה זה טעים, מתוק, קר, וכו’)
- אחרון חביב ומאוד חשוב- תנו לילדכם לעזור לכם לקחת כלים לא מסוכנים לכיור. תנו להם לעזור לנקות את השולחן.
תהנו!