fbpx

משחקים בנושא גוף האדם

ניקי תכלת, מרפאה בעיסוק של אלי”ע סניף רחובות ממליצה על כמה משחקים בהם ניתן ללמד את הילדים על גופם.

  • מודעות גוף היא הידע והמודעות שלנו על הגוף שלנו הנלמד בעיקר ע”י תנועה וחוויות סנסוריות עם העולם סביבנו.
  • באמצעות חוש הטעם, הריח, המישוש והשמיעה אנו לומדים על גופנו ועל איך אנחנו מתקשרים עם עולמינו.
  • באמצעות חוש המישוש אנו מפתחים תודעה לגבולות של גופנו. אנו לומדים להבדיל בין נגיעות שמסבות לנו הנאה, לעומת הרגשה שאינה נעימה או לא נוחה לנו. מאוחר יותר, אנו לומדים להשתמש במגע כדי להבחין בתכונות של חפצים שאנו נתקלים בהם (לדוגמה – כבד, קל, מחוספס, חלק, דביקי, חם, קר… ). באמצעות חוש הטעם וריח אנו לומדים על מאכלים וריחות שאנחנו אוהבים, ומנחמים אותנו ומשמחים אותנו. אנו גם לומדים על אלה שלא נעימים לנו ואסור לאכול אותם. משמיעה וראייה אנו מפתחים מודעות למה שנמצא סביבנו. אנו מודעים למי ומה סביבנו ומגיבים בהתאם.
  • באמצעות מודעות גוף אנחנו גם לומדים איך להשתמש בגופנו באופן יעיל ופונקציונלי – לדעת להזיז, לתפוס, לרוץ, לתקשר (להשתמש בג’סטות, סמלים), להאכיל את עצמו, להתלבש בעצמנו, וכו.

למידה דרך החושים

  1. עיסוי העיסוי הוא כלי שבעזרתו ניתן לעודד מודעות גוף, ללמד את הילדים אברי גוף שונים, להרגיע/לעורר.
  • תנסו למצוא זמן רגוע ביום (אחרי זמן האמבטיה נהדר). תמרחו היטב קרם (קרם גוף או קרם ידיים) או שמן טבעי (מומלץ יותר) ובעזרת ידיים תעסו בצורה עמוקה ואיטית מהמרפק עד סוף האצבעות, כל אצבע בנפרד, ואחר כך אפשר לעשות לחיצות עמוקות מצידי היד. (https://www.youtube.com/watch?v=8oM_0mBoEOU –לינק לסרטון עיסוי
  • ניתן לחזור על כך גם עם כפות הרגליים.
  • אספו חפצים עם מרקמים שונים מרחבי הבית ( סקוץ’, ספוגים, בדים שונים, אפילו עלים מהגינה – להיות יצירתי) ושפשפו את אלה על הידיים והרגליים של ילדך, ותשוחחי איתם על איך זה מרגיש (רך, מחוספס, קר, חלק, וכו)
  • אפשר סיים במשחק כמו “סבתה בישלה דייסה”, עכביש קטן, חמש אצבעות …

 

  1. זמן אמבטיה – ילדים מאוד אוהבים אמבטיה, נצלו את הזמן הזה למשחקים שונים אשר גם כן תורמים להכרת אברי גוף שונים.
  • הוסיפו סבון למים זורמים מהברז ליצירת בועות. זוהי גם סביבה נהדרת לפוצץ בועות ולתת לילד לנסות לתפוס אותן, לתת להם לעקוב אחר הבועות, ולראות מה קורה לבועות כשהן מגיעות למים. כאן אנחנו מעודדים גם יכולות ראיה שונות כמו מעקב, תאום עין יד וראית עומק.
  • בזמן הרחצה שוחחו איתם על חלקי הגוף השונים (לדוגמה “עכשיו אנחנו רוחצים את הבטן”), אפשר גם לבקש מהילד להצביע על חלקי גוף שונים בצורת משחק (“מי יכול לשים אצבע על הראש\כתף\ברך וכו’?”)

 

  1. משחקי מראה
  • שבו עם יהלד מול המראה (ודאו שהמראה מוקמת בצורה מוגנת ולא תיפול), תנו לילד לגלות את עצמו במראה –שחקו איתו “קוקו! מי זאת?”, “איפה הראש\אף וכו’ שלך?”, “מי יכול לשים יד על ה..?”
  • שימו ליד המראה סל עם תחפושות (כובעים, שרשראות, כפפות, צעיפים, מטפחות, מסכות) תתחפשו ותראו להם את עצמם במראה.
  • מדבקות –שימו מדבקה על האף של הילד ותנו לו להוריד אותה. אח”כ שימו על הלחי ותנו להוריד, חזרו על הפעולה בעוד אזורים בפנים.
  • שימו מדבקה על פרצופך הסתכלו במראה ביחד עם ילדך, תראו להם שהמדבקה עכשיו על הפנים שלכם ובקשו ממנו להוריד.

 

  1. משחק עם בובה
  • מצאו בובה (כמה שיותר אנושית) הצביעו על האף של הילד, אחר כך על האף שלכם ואחר כך על האף של הבובה (“וואו יש לגילי אף, גם לי יש אף, ותראה גם לבובה יש אף!”), המשיכו כך עם אברי גוף אחרים.
  • משחק סימבולי –ביחד עם ילדך הלבישו את הבובה, הסבירו ותצביעו על חלק גוף אותו אתם מלבישים (“בוא נשים את הכובע על הראש של הבובה, נכניס את היד לתוך השרוול, נוריד את הגרב מהרגל”). אותו רעיון אפשר ליישם כאשר אתם מלבישים את הילד שלכם.

 

  1. תנועות ידיים

לשיר שירים מוכרים באופן קבוע עם ילדך, ביחד עם תנועות ידיים (יש לי שתי ידיים, ידיים למעלה, עכביש קטן, אצבע לאצבע לחבר, וכו). עשו תנועות הידיים ותעודדו את ילדך לחכות אותכם. זה תקופה נהדרת לגרום לכל האחים להיות מעורבים. ע”י החיכוי אנחנו מעודדים גם תפקודי ראיה שונים כמו יצירת קשר עין ומעקב.

  1. משחק סנסורי

על ידי מגע, ריח, טעימה, תנועה, שמיעה, וכמובן ראייה, אנחנו לומדים על גופנו ועל הסביבה שלנו.

  • חשוב לעודד את הילדים לשחק ולגעת במגוון רחב של מרקמים – חול, מים, צבע ידיים, בצק, פלסטלינה, (תחשיבו גם על מרקמים במטבח כמו קצפת, ג’לי, פסטה מבושלת, וכו’)
  • תשחקו במשחק של טעימה וריח – תבחרו פריטי מזון שונים כמו קלמנטינה, דבש, אבקת שוקו, בננה, לימון, וכו’ (תנסו לבחור מאכלים עם ריחות/ טעמים חזקים). תדברו עם הילד על איך זה מרגיש (מחוספס, חלק, דביק, נוזלי וכו’), טעם וריח (מתוק, מר, מלוח, קר, חם…) כמו מה שהוא אוהב ולא אוהב. תשוו למה אתם/בני המשפחה אוהבים (גאיה אוהבת דבש, אבא לא אוהב דבש).

בנוסף, תהנו בזמן היקר הזה עם ילדכם. כל רגע שהוא מבלה איתכם, ההורים האוהבים שלו, זה הזדמנות ללמידה. אפילו המשימות הכי שגרתיות שאתם מבצעים באופן אוטומטי ניתן לנתבן ללמידה מדהימה ביותר.
אני שולחת לכם אהבה, כוח, וסבלנות בתקופה מאתגרת זו
באהבה, ניקי

דילוג לתוכן