צעדים ראשונים

ליצירת קשר:
מירה משה, מזכירת סניף פתח תקווה 03-9336840 שלוחה 100.
ריקי כהן , מזכירת סניף באר שבע 08-6270971.
תמר חזן, מזכירת סניף ירושלים 02-5639164.

ועדות היכרות ב-אלי"ע

הורים לילדים, אשר אובחנו זה עתה עם לקות ראייה או עיוורון, יוצאים ממשרד הרופא עם לא מעט חשש והרבה סימני שאלה. בראש ובראשונה מדאיג ומעסיק אותם המצב הבריאותי של בנם או ביתם. יחד עם זאת, הם גם מחפשים את הדרך לתקווה באמצעות דרך השיקום של היקר להם מכל.

באלי"ע נערך אחת לחודש, בכל סניף, מפגש הורים עם צוות רב תחומי, במטרה לעזור להם בהבנת הצרכים של הילד והכוונתם להמשך הדרך.

המשפחות מגיעות לאלי"ע, בין היתר, דרך רופאי עיניים, מרפאות שונות, מכונים להתפתחות הילד או עובדים סוציאליים, אך משפחה יכולה גם לפנות באופן עצמאי לאלי"ע ולקבל מידע אודות המפגשים.

כאן מתקבלים להערכה ילדים שלקות הראייה היא הלקות היחידה ממנה הם סובלים, כמו גם ילדים עם התפתחות מורכבת הכוללת לקות ראייה.

הצוות, המורכב ממנהלת הסניף, אופטומטריסט עם ניסיון רב בבדיקת ילדים ואשת חינוך מנוסה בתחום, לומדים את החומר העיוני אודות הילד לפני קבלת ההורים ושוקלים דו"חות רפואיים ודיווחים מגורמים שונים בנוגע למצבו. לאחר מכן, מוזמנת המשפחה למפגש בצוותא עם הילד.

המפגש כולל שיחת היכרות קצרה, שבה ניתנת להורים אינפורמציה אודות תפקוד ילדם. הצוות מבצע הערכה של תפקוד הראייה, כאשר תוך כדי משחק עם הילד, מתבצעים צפייה ומעקב התפתחותי רחב אודותיו. האופטומטריסט בודק (בבדיקה הראשונית- ללא אביזרים) את מבנה ומראה העיניים; אשת החינוך מתייחסת לשימוש שעושה הילד בראייה שלו בפרמטרים כמו: קשר עין, מיקוד ומעקב, הושטת יד, סקרנות ויזואלית ותחומים נוספים בהתאם לגיל הילד. נעשה שימוש באביזרים, כגון: פנסים ומשחקים מאירים, שולחן אור, אייפד וכו'. תפקוד הראייה של הילד לא נערך כתפקוד נפרד, אלא כמרכיב בלתי-נפרד של ההתפתחות כולה.

המשפחה נשאלת מה היא הייתה רוצה עבור הילד – דבר שמכוון את הצוות במתן ההמלצות עבורו.

לאחר הערכת הילד, הצוות מתכנס בחדר, בנפרד, לשם התייעצות, ומשאיר את ההורים לבדם לזמן קצר על מנת לאפשר להם התייעצויות וקבלת החלטות בנושאים שהוצגו בפניהם.

בסוף המפגש, הצוות משקף בפני המשפחה את ההתרשמות מתפקוד הילד ומצרכיו. ההמלצות שניתנות למשפחות הן מגוונות ומותאמות באופן אישי, והן יכולות לכלול שילוב הילד באופן מיידי באחת מתכניות אלי"ע, הפנייה למסגרת אחרת, השארת המצב הקיים עם ביקורת הערכה עתידית באלי"ע או כל תכנית אחרת המתאימה למשפחה.