הורים ותינוקות

תכנית הורים ותינוקות

רקע
תכנית ההורים והתינוקות באלי"ע פתח תקווה החלה לפני שנים רבות, במטרה לענות על הצורך בהתערבות מוקדמת בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה עם לקויות ראייה, ולעתים גם עם איחור התפתחותי. באלי"ע התקיימו כבר אז כיתות מעון לילדים עיוורים ולקויי ראייה, אלא שהתינוקות הצעירים, בגילאי שנה ומטה, התקשו להשתלב במסגרת המעון. היו ביניהם שעדיין היו נתונים למערך של בדיקות ואבחונים, ולגבי האחרים, ההורים חשבו שהילדים צעירים מדי והעדיפו להמשיך ולטפל בהם בבית. בנוסף, מכיוון שדובר בתינוקות, התברר בהמשך כי בשעות רבות מן היום הם ישנים, ובעצם נותר מעט מאוד זמן ערות כדי לטפל בהם במסגרת המעון. בנוסף, עם החלת חוק יום שיקומיים בשנת 2003, הוסדר ההיבט הכספי לשילובם של פעוטות בני שנה ומעלה במעונות, אך הותיר מחוץ למסגרת התומכת את התינוקות הצעירים מגיל שנה .

על רקע כל אלה התפתח הרעיון לתכנית הורים ותינוקות. תכנית זו מופעלת בסניפי אלי"ע על פי ביקוש והיצע.
התכנית נותנת מענה קבוצתי ואינדיבידואלי לתינוק ולהוריו, בהתאם לצרכיהם. 
תכנית ההורים והתינוקות נתנה מענה לאותם הורים באמצעות קבוצת הדרכה המתקיימת פעם בשבוע בשעות הבוקר. צוות אלי"ע ראה שתרומה רבה מתקבלת מן הקשר שנוצר בין המשפחות. בנוסף, עוזרת התוכנית להורים שנפגשים לראשונה עם הצורך לגדל ולטפל בילד עם צרכים מיוחדים,הנמצאים לרוב במצב של בלבול, חשש, עצב, והרגשה של חוסר אונים. יש ביניהם המחפשים מידע ותמיכה, ויש המסתגרים ומנסים למצוא בעצמם דרכים להתמודד עם המצב.

אוכלוסיות היעד:
• תינוקות לקויי ראייה ותינוקות עיוורים בגילאי 3 חודשים עד שנה,
שאובחנו רפואית כבעלי לקות ראייה
• הורי התינוקות.

מטרות התכנית:
עבור הילדים – הערכת הרמה ההתפתחותית, שיפור תפקודי ראייה, שיפור מיומנויות ודפוסי אכילה, עידוד תנועה ופעילות מוטורית, פיתוח של משחק ותקשורת,רכישת הרגלים לקראת שילוב במעון.
עבור ההורים – הדרכה, תמיכה, הכוונה, ייעוץ, חשיפה לידע, היכרות עם שיטות ודרכי טיפול, מתן אפשרות לתמיכה הדדית.
קשר הורה-ילד – ישנם הורים הזקוקים לקבלת כלים ליצירת תקשורת עם הילדים, הכוונה לאבחנת יכולותיהם של הילדים, ולא רק את הקשיים שלהם, ואפשרות לקשר באמצעות תחומי חיים שונים כמו אכילה, משחק, טיול וכד',

תהליך הקבלה :
ההורים מופנים לאלי"ע על ידי גורמי טיפול. הם מוזמנים לוועדת היכרות באלי"ע, הכוללת את מנהלת הסניף, גננת לחינוך מיוחד המתמחה בלקויות ראייה, עובדת סוציאלית ואופטומטריסט. הוועדה מקבלת הערכה ראשונית לגבי התפתחות התינוק, תפקוד ראייתו, והערכת יכולות המשפחה ורצונם להיעזר בתכנית. בהמשך, מוזמנת המשפחה לפגישת אינטייק עם מרכזת הקבוצה, פיזיותרפיסטית ומנחת ההורים, שם ההורים מכירים אישית את המטפלים, והמטפלים לומדים טוב יותר להכיר את הילד, יכולותיו וצרכיו, ואת המשפחה והעדפותיה.

המפגשים:
הקבוצה, המונה בין חמש לעשר משפחות, נפגשת אחת לשבוע בשעות הבוקר, למשך 12 מפגשים. במשך הבוקר עוברים הילדים בין תחנות טיפוליות שונות (חדר חושך, תחנות "למידה פעילה" – החדר הקטן, לוח תהודה, משטח תחושות, מוביילים רב חושיים, תנועה ומוטוריקה – טיפולים פרטניים של פיזיותרפיה, צלחת וסטיבולרית, כדור אדום, עמידון, משחק ותקשורת – כיסא פינתי, מזרון) ומטופלים על ידי אנשי הצוות. במקביל, הורי התינוקות מודרכים לגבי המשך פעילותם עם ילדיהם בשאר ימות השבוע.
בהמשך היום מתקיימת פעילות בקבוצות עם ההורים, המותאמת לתינוקות וליכולותיהם – קבוצת מוסיקה ותנועה, קבוצת אכילה, קבוצת מסלול וכד'.
במחצית השנייה של הבוקר נפגשים ההורים לקבוצת תמיכה, בהנחיה מקצועית של מנחת הורים. בזמן זה התינוקות נשארים עם הצוות המטפל, אשר ממשיך לעבוד איתם בתחנות השונות.
היום מסתיים בטיפול קבוצתי הידרותרפי בבריכה, במהלכו נכנסים ההורים עם הילדים למים ומודרכים על ידי הידרותרפיסטית. בפעילות זו הדגש הוא על הקשר שבין ההורה לילד.

בתום מפגשי הבוקר עורך הצוות ביקורי בית, בהתאם לצורך. לאחר מכן לכל אחד מן הילדים מתקיימת הערכה, בעקבותיה ניתנות להורים המלצות על המשך הטיפול, כאשר האפשרויות העומדות בפניהם הן:
• שילוב במסגרת המעון השיקומי באלי"ע, תוך כדי תמיכה במשפחה
• המשך טיפול ל- 12 מפגשים נוספים, במסגרת קבוצת הורים ותינוקות
• מעקב בלבד, אחת לחודש, למשך שישה חודשים נוספים. ישנם תינוקות הממשיכים להיות מטופלים בבית על ידי בני המשפחה או מטפלת, אחרים משולבים במשפחתונים או במעונות היום הסמוכים לביתם.

הרכב הצוות המטפל:
רכזת הקבוצה היא גננת לחינוך מיוחד.
הצוות כולל: מורה שיקומית, פיזיותרפיסטית, סייעת, הידרותרפיסטית ומנחת הורים; המובילה את מפגשי התמיכה להורי התכנית.