תרפיה באמצעות בעלי חיים


בעלי החיים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. בין אם אוהבים אותם או חוששים מפניהם, עוזרים להם או פוגעים בהם, ילדים אינם אדישים אליהם. הקשר עם בעלי חיים מאפשר תקשורת קלה ואינטואיטיבית, המסתמכת על רגשות, שפת גוף, קולות ומגע – תקשורת שאינה זקוקה לתיווכן של מילים ותורמת רבות לפיתוח רגישות לאחר ולהבנת צרכיו.

מגע של ילד עם בעל חיים מאפשר לו לבטא מגוון רגשות. יכולתו של הילד לתת מעצמו – וגם ליהנות מאהבה ללא תנאי שמחזיר לו בעל החיים – תורמת להתפתחותו, מחזקות את ביטחונו העצמי ומחדדות את רגישותו לקליטת סימנים רגשיים (אהבה, כעס, נאמנות ועוד). הקשר שנוצר עם בעל החיים יכול להוות דפוס כללי שיועתק לקשרים עם ילדים אחרים ועם בני אדם בכלל.

באלי"ע מותאמות מטרות העבודה הטיפוליות לצורכי הילדים בקבוצה, ולאחר שלב ההיכרות נפרטות מטרות טיפוליות פרטניות יותר בקרב ילדי הקבוצה.

בפני הילדים עומדות משימות מאתגרות, אשר לעתים דורשות אומץ ונחישות: לשלוח יד אל הלא נודע – מה הילד יפגוש שם? קערה עם מים ובתוכה דג רוטט וקריר או אולי ארנבון רך ושעיר? לבעלי החיים מרקמי גוף שונים, ריחות שונים ואפילו קולות וצלילים משלהם.

הילדים לומדים על חושיהם האחרים, מחדדים ומתרגלים אותם. כל מפגש מלווה בשירים, בסיפור ובמידת האפשר גם בתנועה.