חוג תנועה

חוג התנועה באלי"ע יצא לדרך בתחילת נובמבר 2011 בהדרכתה של קרן לוי- קלמנוביץ,
מטפלת מוסמכת בקשיי תפקוד ולמידה.
החוג מועבר בקבוצות לילדי כתת החינוך בגילאי 3-6 שנים.
מטרת החוג היא לעזור לילדים ולשפר את תפקודם הגופני והמוטורי וכן ליצור מודעות לגופם וליכולותיהם הפיזיות.
מרכיבים אלה נחוצים להתפתחותם הפיזית, הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית ותורמים לדימוי העצמי של הילדים שלומדים לבטוח בגופם וביכולותיהם.

טכניקות העבודה המרכזיות בחוג הינן:
 שיפור יכולות תפקוד : (תרגול לפי התאמה לגיל) –

  • מוטוריקה גסה – הליכה בצורות שונות,ריצה, קפיצות על רגל אחת, דילוג, קפיצה, טיפוס, זחילה, גלגול וכד'.
  • מוטוריקה עדינה- עבודה על חיזוק כפות הידיים, לדוגמא: הליכת "מריצה" על כפות הידיים (עובד גם על חיזוק חגורת הכתפיים), לחיצה על כדור גמיש ושחרורו, תיפוף באמצעות האצבעות בלבד לפי סדר , תרגול אחיזות שונות וכד'.
  • חציית קו אמצע- עבודה על היכולת לבצע תנועות בהצלבה, לדוגמא: יד ימין נוגעת בברך שמאל ולהפך.

 תרגול מודעות לנשימה ושילובה בהפעלה מוטורית- לאורך כל התרגול הילדים מתבקשים לשים
לב לנשימתם, לנסות ולהתמיד בנשימה גם בתרגילים קשים יותר שאז קיימת נטייה לעצור את
הנשימה. טכניקות עבודה נוספות: הנחת יד על איבר ולכוון אליו את הנשימה, נשיפה על כדורי
צמר גפן,ניפוח בלונים וכד'.
 תרגילים לשיפור ההתמצאות במרחב- עבודה על כיוונים- ימין/שמאל,אחורה/קדימה,מעל/מתחת וכד'.
 אימון התיאום בין מטלה מוטורית למטלה קוגניטיבית- לדוגמא: למנות 3 ירקות בצבע
ירוק תוך כדי קפיצות וכד'.
 תרגול הרפיה- עבודה באמצעות נשימה מודעת- הכנסת אוויר לגוף והוצאתו בצורה מבוקרת המאפשרת רגיעה של הגוף , עבודה על שרירים טבעתיים-כיווץ והרפיה, עבודה במגע ,דמיון מודרך, וכו'. כל הטכניקות הללו מסייעות ברגיעה ובהעלאת המודעות של הילד לגופו.

בחוג מושם דגש גם על תרגילים ומשחקים קבוצתיים על מנת לחזק את הקשרים הקבוצתיים ולפתח מיומנויות חברתיות, לדוגמא: משחקי תופסת, משחקי כדור, מחבואים וכד'.

כמו כן, בכל תחילת וסיום מפגש ישנה התכנסות שבה כל ילד משתף בתחושותיו וברגשותיו באותו רגע נתון, כך נוצרת הזדמנות לכל ילד לשתף וגם להקשיב לאחר.